Friday, June 3, 2011

"special kids" berkaitan "kefahaman vs bacaan".

Salam pada semua blogger dan pembaca... hmm kali terakhir aku menulis diblog ini pada 5hb mei.. maaf ya.. sebenarnya aku terlalu sibuk mencari dan mengisi diri dengan bekalan abadi. Apakah bekalan itu? usahlah ditanya... kerana

Aku masih teringat akan janjiku untuk menulis mengenai "kefahaman vs bacaan" pada coretanku bertarikh 28hb April .. sebenarnya semasa aku tidak surf blog ini... jawapan telah terjawab dengan article yang ditulis oleh Pn. Chahaya sendiri.. hehehe.. contohnya tajuk2 ini :
  1. "Cicak jahat sebab tak pergi sekolah......"

    -ikuti cerita sekecil itu.

  2. "Muka-muka Ceria.... berangan ... Dihari Sukan."

    - perhatikan foto-foto pelajar.

Mungkin bagi kebanyakan manusia mengatakan perkara seperti ini adalah biasa.. budak2 memang suka berangan-angan.

  1. "Penulis Jemputan - Jurugambar Cahayaku"

    - didalam cerita shidi menceritakan mengenai telatah pelajar bernama shahrul.

Dan mungkin anda bertanya: Apakah kaitan dengan pelajar ini dengan murid tadika?
  1. "Batasan Bahasa........KELIRU?"

    - ikuti ceritanya.

Apakah pula kaitannya dengan article2 yang telah dinyatakan diatas?

  1. "Eh eh ...........Betul ke ni?"

    - video: amati intonasi serta perkataan yang diluahkan.

Dan mungkin juga para pembaca berkata: Apakah kaitannya dengan tajuk2 yang telah dinyatakan... Jawapanku... "sabar".
  1. "Anak Muridku "KETAGIH""

    - Cuba bayangkan apakah yang ada didalam diri pelajar2 sekolah itu.

  2. "Mana sukukatanya?"

    - Perhatikan video cara pelajar2 ini mengeja! Cuba bayangkan bagaimana mereka mengkoordinasi segala2nya dengan apa yang telah diterapkan pada diri mereka dengan menggunakan kaedah / sistem Cahayaku.

  3. "CIKGU......saya nak baca nak lawan ulfah."

    - Agaknya mengapakah dia mengatakan seperti ini?

Sebenarnya berangan-angan itu dalam istilah "doktor pakar kanak2" disebutnya "child talk". Ya, semua kanak2 akan melalui proses ini, sebagai rangsangan untuk diri sendiri, seperti bermain, bercakap dengan diri sendiri dan lain2 lagi. Bagi separuh kanak2 perkara seperti ini berlarutan sehingga sukar untuk mendidik mereka kerana keadaan ini sukar dibendung oleh diri mereka sendiri lantaran itu terabailah perkembangan moto halus dan terlebih kronik lagi ada dikalangan mereka sukar untuk menguasai bahasa, sosial dan IQ. Kes yang sering terjadi pada "special kids".

Berangan-angan itu adalah "power" imaginasi yang perlu dipisahkan dalam waktu2 tertentu. Contohnya seperti 1. Cicak Jahat dan 2. Muka2 Ceria

Didalam proses perkembangan pendidikan Cahayaku semua elemen2 ini diperlukan tetapi dialihkan cara bersantai tanpa disedari oleh pelajar untuk memupuk pelajar seperti yang tertera didalam cerita 1. Penulis Jemputan (Juru Gambar Cahayaku).. ikuti cerita Shahrul.

Didalam cerita 1. Batasan Bahasa.. ianya mengisahkan kefahaman dan penghayatan yang berbeza antara dunia pendidik dengan apa yang telah dididik sebab kanak2 tidak pernah memberi tumpuan. Dalam lain perkataan pepatah ini perlu diberi perhatian "Monkey see.. monkey do?" .. oleh yang demikian perlulah seorang pendidik meneliti apakah sistem yang digunakan untuk mendidik para pelajarnya.... Janganlah guna sistem "Chips More, Mamak Rojak, Sekejap bunyi..sekejap tidak, Hafalan sukukata"... Rosak generasi! Rosak Bangsa! Rosaklah Negara! Berlonggoklah para pelajar tidak dapat menguasai 3m. Jawabnya program linus ini sampai ke hari kiamat tak juga selesai... hehehehe.. Jangan marah.

Apabila pelajar telah mulai menguasai pembelajaran yang telah diterapkan jadilah seperti cerita.. 1. Eh eh.. betul ke ni? ... apabila proses ini telah menguasai diri pelajar akan berlakulah telatah2 yang aneh seperti.. 2. Anak Muridku ... Ketagih.. dalam lain perkataan "provokasi dan motivasi" itu akan berlaku pada diri mereka sendiri.... Allah Swt tidak akan mengubah sesuatu kaum kepada kebaikan sekiranya kaum itu tidak mahu berubah... "Setiap pelajar sangat memerlukan ciri2 ini untuk perkembangan diri mereka sendiri"... If you can't force them to follow you...join them.. then lead them!

1. Manakah sukukatanya? menunjukkan para pelajar menggunakan kembali kaedah berangan-angan tetapi kali ini... mereka bukan berangan .. mereka mengunakan kaedah bayangan minda untuk menggerakan IQ.. dalam lain perkataan mereka mengunakan "mata dalaman - visualization"... ops cukup2 tak boleh cerita banyak2 nanti habis maso den....

1. Cikgu... saya nak baca nak lawan Ulfah.. Sekiranya sifat ini berterusan bererti pelajar telah menggunakan sifat2 positif yang akan membuat mereka berjaya dimasa hadapan..

Sebagai rakyak M'sia kita perlu mendidik generasi kita sendiri... bagi mereka yang terlalu angkoh yang dah duduk bertahun-tahun dikerusimu dengan statusmu atau kelulusanmu atau ide-idemu atau program2 yang tak menjadi tu... tolonglah ketepi dan beri kepada insan2 yang tertentu pula... Seperti pepatah N.S: "Mengabihkan boreh aje".... hehehe...Kadang2 kedegilan kita akan merosakkan Negara, Bangsa dan Generasi! Aku pun dah tua tapi aku duduk ditepi...hehehe... cubalah faham pepatah ini... "Hanya jauhari mengenal manikam"... hehehehe... Jangan marah..

Seandainya gurauanku menyakiti hati orang2 yang tertentu... maafkan aku... hidup ini terlalu pendek... kadang2 bergurau itu membuat kita tersenyum untuk mengubat hati yang luka...
..... Dracer Musleh

No comments: