Wednesday, June 8, 2011

Ketagih Lagi......

Terdengar suara, "Lepas ni saya sebab saya datang dulu.. " Suara lain pula "tak saya dulu sebab saya duduk dekat cikgu... " Begitu resam pelajar saya ketika hendak membaca..
Banyaknya dia baca.. bila saya boleh baca... udahla tu


Setiap kali saya hadir ketadika beginilah keadaannya. Mereka akan mengerumuni saya untuk membaca. kalau yang pandai bodek tu cepat-cepat duduk dipeha sambil memeluk dan mencium saya bertalu-talu. Adakalanya apabila balik kerumah baju dan tudung saya akan bau airliur mereka. Biasalah...

Tahap ketagihan tidak dapat dielakkan bagi pelajar-pelajar ini walaupun mereka adalah dikalangan pelajar tua saya. Ketagih tetap ketagih. Hanya ada satu sistem sahaja yang akan membuatkan kanak-kanak ini menjadi ulat buku iaitu sistem cahayaku. Perhatikan kanak-kanak didalam gambar ini.

Berebut-rebut untuk membaca merupakan kejayaan bagi sistem ini kerana mereka akan berlawan diantara satu sama lain untuk menunjukkan kehebatan mereka. Ini adalah perlumbaan yang sihat. Adakalanya mereka perlu di provoke dan motivate untuk menarik minat mereka didalam pembacaan. Kepada anda diluar sana carilah sistem ini untuk anak-anak anda.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...