Monday, June 6, 2011

Allah Maha Mendengar.....

Nampak tak alat yang di lekatkan kat telinga tu? Tapi aku tetap tidak putus asa untuk menguasai 3m. Allah Swt sentiasa mendengar orang yang berdo'a...

Kecekalan dan kemahuan dan berkat doa ibubapa... baru 2 kali sudah boleh membaca perkataan diatas...

Ini tarikh pertama kali aku belajar Cahayaku... Ini bukti tau...
Saya pun apa kurangnya... saya juga boleh membaca.. tunggulah nanti di-upload video saya membaca akhbar... wakaka

Faris Waldan dan Wafeeqah dua kanak-kanak yang berbeza masalah tetapi menunjukkan satu semangat yang cekal. Mengajar Faris mengingatkan saya pada seorang kanak-kanak yang mempunyai masalah yang sama iaitu kehilangan pendengaran. Walaupun hilang kira-kira 85% namun dengan teknologi moden dan canggih dibantu pula dengan sistem membaca yang mudah membolehkan kanak-kanak ini membaca dan mengeja. Kebanyakkan mereka dibantu oleh sejenis alat pendengaran atau pun melakukan pembedahan 'inplant' didalam telinga.

Pada awalnya kanak-kanak ini mempunyai masalah sebutan yang kurang jelas tetapi lama kelamaan masalah ini dapat diatasi. Ini pula bergantung kepada sikap ibubapa. Sekiranya mereka tidak sabar atau cepat berputus asa masalah ini tidak akan dapat diatasi.

Lain pula dengan Wafeeqah dia juga dikategorikan dalam kanak-kanak yang agak lambat membaca. Bersekolah di sekolah rendah Wafeeqah masih tidak boleh langsung membunyikan huruf vokal pada pertama kali saya mengajarnya. Kini dia telah boleh menguasai gabungan sukukata ma, la, na dan bunyian vokal. Alhamdulillah rasa seronok mengajar mereka kerana didalam hati penuh dengan semangat dan kesungguhan.

Hari-hari saya hanya berkisar dengan kanak-kanak yang bermasalah didalam pembelajaran dan semakin lama saya bersama mereka dan dengan hadirnya pelajar-pelajar baru semakin terasa betapa masalah membaca semakin serius dinegara kita ini. Adakah kita sedar? Hanya orang-orang yang terlibat sahaja yang akan merasainya. Kerajaan...masyarakat dan ibubapa harus melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini. Jangan pandang remeh dan biarkan masalah bertompok dari tahun ke tahun dan lama kelamaan akan mendatangkan kerugian kepada bangsa dan negara. Kerajaan pula jangan membiarkan perkara ini begitu sahaja dan hendaklah bersikap terbuka dan telus didalam menangani permasalahan ini.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...