Sunday, December 30, 2012

Modifikasi jiwa?

Baru-baru ini saya telah menulis artikal yang bertajuk "Sediakan payung sebelum hujan". Sebenarnya artikal ini adalah sambungan daripada artikal yang telah dibincangkan dahulu oleh Dracer Musleh.

Didalam artikal "Teaching! Why can't I", Dracer Musleh mencatitkan beberapa persoalan (dibawah setiap klik video) seperti berikut:
  1. Apakah kaedah bacaan? 
  2. Apakah kita harus mengikut sama seperti kaum-kaum manusia yang mempersendakan generasi-generasi seperti ini? 
  3. Perhatikan tingkah-laku  (mata, pergerakan mulut, bibir dan cara mereka MENGHAYATI abjad) ketika mengeja
  4. luahan kata-kata ibubapa.
Pada (19-20/12/2012) minggu lepas ucapan guru ini sangat menyentuh hati saya malahan hampir semua yang berada disitu mengeluarkan air-mata! Ucapannya meliputi kesemua yang dipertikaikan oleh Dracer Musleh tetapi kali ini terbalik pula! 

Luahan seorang guru mengenai anak didiknya (special kids) dan keberkesanan kaedah PENGHAYATAN dalam Sistem Cahayaku yang telah mengubah perwatakan anak didiknya.  Sebenarnya bagi setiap guru yang telah mengajar dengan tekun kaedah Cahayaku dan mengikut apa yang telah dianjurkan oleh kami akan dapat melihat "Perubahan EQ dan IQ" kearah yang positif pada setiap anak didiknya. 

Dengan luahan guru ini terjawablah kenyataan Penyelidik Cahayaku mengenainya kepada semua yang telah mengikuti kursus Cahayaku bahawa setiap perserta hanya diajar sebahagian kecil sahaja dan yang selebihnya tersimpan dalam susunan buku Cahayaku itu sendiri! (Pelajar tanpa buku ertinya tidak dapat menghayati sepenuhnya Sistem Cahayaku! **Nota khas: Setiap pelajar Sistem Cahayaku mesti dibenarkan membawa pulang buku bacaannya! Hmm... Dengan cara ini kesan pembelajaran sangat effektif tetapi risikonya tinggi... takut buku hilang!). 

Khas dari kami Educahayaku: Jutaan terima-kasih yang tidak terhingga kepada Cikgu Hairizah kerana ucapan yang tulus, ikhlas, amanah, jujur serta berani dan tahniah juga kerana telah bertemu dengan sebahagian cahaya permata kemanusiaan yang sebenar dalam Sistem Cahayaku!


Cikgu Hairizah mewakili daerah Petaling... Dibawah ini adalah ucapan beliau. Cuba dengar dengan teliti ucapannya mengenai modifikasi jiwa! 

“Setiap anak dilahirkan tanpa ilmu dan tugas ibubapa untuk mendidik mereka tetapi didalam dunia moden tugas belajar membaca, menulis dan mengira untuk menimba ilmu diamanahkan kepada guru! Peganglah amanah ini baik-baik wahai guru!"

Saturday, December 29, 2012

SELANGOR dihatiku.......oohhh My English.

2012 telah membuktikan betapa JPNIN Negeri Selangor bersama-sama dengan cahayaku telah menghasilkan ramai daripada pelajar mereka boleh membaca sehingga ke tahap suratkhabar. Hasil daripada pemantauan yang kami lakukan dan dengan kerjasama yang padu daripada guru-guru JPNIN, matlamat untuk menjadikan tabika perpaduan Negeri Selangor tabika pilihan utama bagi tahun 2013 telah hampir berjaya.

Saya sangat terharu dengan ucapan daripada Pengarah negeri itu sendiri yang begitu perihatin dengan hasratnya untuk menaik tarafkan prestasi pelajar dan guru itu sendiri, sekali gus menjadikan Negeri Selangor mendahului negeri-negeri lain didalam pencapaian para pelajar Tabika. Beliau sangat mementingkan pencapaian para pelajar.

Untuk memantapkan lagi usaha murni beliau cahayaku paradigm pula dimasukkan ke Tabika Perpaduan bagi mencapai matlamat para pelajar untuk membaca suratkhabar Bahasa Inggeris pula. Inn syaa Allah dengan adanya cahayaku paradigm sekali lagi Tabika Perpaduan Negeri Selangor telah melangkah jauh kehadapan didalam pencapaian untuk Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Syabas kepada Pengarah Negeri dan guru-guru. Untuk melaksanakannya saya dan guru-guru akan berganding bahu untuk menuju kearah Pencapaian yang lebih Cemerlang. Negeri Lain? Anda bila lagi? Jangan ketinggalan sudahlah hihihi............

Batch pertama untuk English Paradigm.
Bergambar dengan sebahagian pelajar batch pertama.

Hampir semua peserta batch pertama berada dalam gambar ini. Oh suamiku kalau menangkap gambar ... mesti berkelabu asap!
 Peserta batch kedua.
Batch kedua.
Peserta dari sudut sebelah kiri.
Peserta dari sudut sebelah kanan.
Yang ini ... tidak ke kiri atau ke kanan...tapi yang berbaju kuning tu...aha dikenali dengan panggilan "mama"....
 Bergambar bersama-sama cikgu JPNIN Negeri Selangor.
 Kebiasaannya pengakhiran setiap kursus... begini caranya... mendengar Dj, ketua pelajar berucap sebelum menyampaikan sijil-sijil dan berpisah.
Penyampaian sijil-sijil kepada setiap wakil daerah.
 Tuan Pengarah beramah-mesra dengan anak buahnya.
 

Saturday, December 15, 2012

Sediakan payung sebelum hujan!

Baru-baru ini saya telah berjumpa dengan beberapa orang ibubapa yang telah surf blog saya dan mereka telah membaca mengenai artikal yang telah ditulis oleh Dracer Musleh yang bertajuk "Teaching! Why can't I?".

Purata mereka yang telah menyaksikan video untuk 2 & 3 tidak dapat memulakan pada minit yang dikehendaki. Oleh itu saya telah uploadkan sekali lagi dengan sedikit editing tambahan pada klik-klik video itu.

Permulaannya saya muatkan dengan komen salah seorang guru yang telah menggunakan kaedah Cahayaku. Dengarkan komennya dan cubalah fahami dan analisakan pendapatnya. Tujuan saya upload komen guru ini untuk menjawab persoalan bagi mereka yang berpendapat bahawa Sistem ini hanya "last resource" sekiranya semua kaedah tidak berjaya, malah ada diantara mereka mengatakan bahawa sistem ini hanya untuk kanak-kanak yang bermasalah sahaja.

Untuk mereka-mereka yang seperti ini saya ingin bertanya, tidakkah pepatah orang tua-tua ada mengatakan, "Sediakan payung sebelum hujan" memberi erti kepadamu? Logiknya: kalaulah kanak-kanak bermasalah boleh dipulihkan dengan kaedah ini, TIDAKKAH sistem ini TERSANGAT-SANGAT MUDAH untuk kanak-kanak normal memahaminya?

Pendapat kelakar Penyelidik Cahayaku permasalahan diatas:

  • mungkin mereka-mereka ini ingin basah-kuyup dahulu barulah mereka hendak menggunakan payung... alahai apalah faedahnya payung kalau sudah basah-kuyup!
  • Waktu nazak barulah hendak belajar ugama... alahai masih dapatkah si nazak menumpukan mindanya diwaktu sedemikian!
  • Apakah seluar dan baju itu hanya diperlukan sekiranya kita hendak keluar rumah sahaja.... hihihihi....dalam rumah pakailah cawat!
Pesan saya: Jangan dah terantuk baru tengadah!


Friday, November 23, 2012

Teaching! Why can't I?

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Sudah sekian lama aku menghilangkan diri dan kini muncul kembali diblog ini... hehehe, pasti ada pembaca akan terluka! Maaf ya. Sebenarnya "PENIPU", "EGO", "DENGKI", "INDIVIDUALISTIK", "DEGIL", "DUNGU" dan macam-macam sifat yang berada pada diri itu kekadang sangat "PAHIT" untuk menelannya! Perkataan ini bukan hanya untuk individu yang tertentu sahaja, malah kepada semua juga termasuklah diriku sendiri!

"Aku Dracer Musleh" (Tuesday, March 8, 2011) didalam blog ini sudah aku ceritakan siapakah diriku yang sebenar! Aku sentiasa sibuk atau terpaksa menyibukkan diriku kerana waktu perjalananku makin singkat!

Kata-kataku yang lalu! (Tuesday, March 8, 2011).

aku hanya pandai bercerita tetapi tidak pandai berbual mesra!
the telling of tales is what I do, though friendly talk I do not purvey!
usahlah kau meminta penjelasan dari ku!
so please, I beseech, ask me not for explanations!

Tujuanku mencalitkan kata-kata ini setelah terbaca beberapa blog yang bercerita mengenai sesuatu yang mereka sendiri "Tak tahu! Tak faham! Tak reti! tetapi berlagak!"

Inilah salah satu keratan!
Setelah banyak juga survey di lakukan secara online, mama dapati banyak tadika yang menggunakan kaedah seperti phonic dan cahayaku. Buku pula, kebanyakan menggunakan Iqra' dan Bacalah Anakku. Pendekatan phonic, insya Allah mama telah biasa. Cuma kaedah cahayaku yang masih asing pada mama.
Jika asing, boleh dipelajari. Cuma mama risau pada peringatan penting yang mama jumpa di website cahayaku. Antaranya :
Jangan ajar nama abjad kepada anak-anak. Jangan cuba bunyikan abjad mengikut kaedah fonetik.
Kenapa agaknya? Adam telah kenal abjad - nama dan bunyinya. Jika mama pilih tadika yang menggunakan kaedah cahayaku, adakah menyukarkan Adam untuk belajar membaca kerana telah melanggar dua peringatan penting itu? Owh... kena check ni. Pening juga mencari tadika.
Kalau di baca sepintas lalu dengan kata-katanya seperti "insya Allah", seolah-olah dia ini individu yang "terbagus, terbaik"! Sebenarnya blog ni adalah kepunyaan individu yang tertentu dengan maksud tertentu! Tugasnya untuk mencelarukan pemikiran ibubapa demi mencari keuntungan yang sedikit ketika di dunia ini! Mengapa dan kenapa? Mungkin elok kiranya dia membaca Surah (At-Taubah :9) berulang-kali! Semoga dia faham dan mengerti setiap ungkapan-ungkapannya sendiri! Dan si individu seperti ini, cubalah faham nama-nama Allah swt, seperti Ar-Razzaq, Al-Wahhaab dan lain-lain lagi!

Kepada mereka-mereka yang tahu mengenai blog yang di maksudkan itu... cubalah baca artikal-artikal yang berada didalam blognya dan sudah pasti kamu dapat memahami arah dan tujuannya. Kekadang kesan daripada penulisan ini akan terbawa-bawa kata-kata seperti yang terdapat dalam blog lain.

Keratan kata-kata seperti ini.
Untuk Zulaikha ibu tak start lagik nak ajar yang mana satu, tengok dulu perfomance suffiya macammana kalo guna konsep cahayaku.
dan akhirnya si ibu menggunakan "cut & paste" buku-buku keluaran cahayaku untuk dimuatkan dalam blognya dan membuat rumusannya sendiri dengan mengatakan bahawa:
 set yang baru .. kakak belajar menyebut huruf seperti cara menyebut huruf  dalam Iqra.
Akhir kata dariku:
Aku malas hendak menulis panjang lebar tetapi cubalah perhatikan sendiri video-video (disebelah kanan) didalam blog Cahayaku ini! Perhatikan video-video ini dengan TELITI DAN DENGAR APA YANG DIKATAKAN OLEH MEREKA!
  • Sek Keb Kpg Bharu (Sesi 2 Bahagian 1) 

Sek Keb Kpg Bharu (Sesi 2 Bahagian 1) from roshidi abu bakar on Vimeo.
Adakah mereka ini tidak pernah didedahkan dengan kaedah fonetik, iqrak atau membatang? Tahukah kamu berapakah usia mereka? Adakah mereka-mereka ini bodoh atau tidak boleh membaca atau kaedah yang diajarkan yang membuatkan mereka gagal? Ketika mereka mengeja, adakah mereka menggunakan SUKUKATA dan TIDAK tahu nama abjad? Atau mungkin kamu mengatakan bahawa mereka hanya boleh menyebut nama-nama abjad TETAPI tidak tahu menulisnya? Perhatikan video berikut!
  •  Sek Keb Kpg Bharu (Sesi 2 Bahagian 3) *Perhatikan 01:44 - 03:24

Sek Keb Kpg Bharu (Sesi 2 Bahagian 3) from roshidi abu bakar on Vimeo.
Bagaimana pendapatmu? Tahukah kamu sudah berapa lama mereka menderita perasaan kerana tidak boleh membaca dan mengeja tetapi saban hari membawa bag yang berat? Apakah kita harus mengikut sama dalam kaum-kaum manusia yang mempersendakan generasi-generasi seperti ini? Adakah kaedah Cahayaku ini bukan untuk kanak-kanak berusia 7 tahun kebawah? Perhatikan pula video berikut.
  •  Pelajar Cahayaku 8 Mac - 18 Mei 2011. *Perhatikan 04:20 - 07:09

Pelajar Cahayaku 8 Mac - 18 Mei 2011 from roshidi abu bakar on Vimeo.
Bagaimanakah cara kanak-kanak berusia 5 & 6 tahun itu mengeja! Tidakkah kamu nampak dengan jelas mereka menggunakan kaedah yang lain dari yang lain tetapi hasilnya tetap sama? Perhatikan tingkah-laku  (mata, pergerakan mulut, bibir dan cara mereka MENGHAYATI abjad) ketika mengeja! Adakah masih belum cukup video-video itu untuk menjawab persoalan diatas? Perhatikan pula klik video berikut.
  •  It don't matter if you're black or white (Part 2). 

Ragam Pelajar Cahayaku (Part 2) from roshidi abu bakar on Vimeo.
Adakah luahan ibubapa itu sekadar bermain kata-kata sahaja! Perhatikan pelajar-pelajar ini ada di antara mereka dikenali sebagai "Special Kids"!
Sebenarnya banyak lagi klik-klik dan coretan dalam blog ini boleh menjawab persoalan itu, contohnya:- Wildan, Haikal atau seperti dalam www.facebook.com/educahayaku. Perhatikan komen-komen daripada guru-guru yang telah mengajar lebih dari 20 tahun tetapi setelah menggunakan kaedah Cahayaku, apakah pula pendapat mereka?

Sudah panjang coletehku ini dan aku tahu sebenarnya untuk menegakkan kebenaran, kejujuran, keikhlasan adalah sesuatu yang sangat sukar lebih-lebih lagi kerja yang dilakukan tidak mendapat "upah" tetapi kalau semua manusia berdiam diri bagaimanakah jadi masyarakat dan generasi kita akan datang? Marilah kita beramai-ramai melakukannya kerana "upah" kita pasti akan dibayar diakhirat nanti...hehehe, satu kepastian!

My time is running out! Aku terpaksa berlalu dan mungkin aku akan singgah lagi disini. Sebenarnya bermuhasabah dan belasah diri sendiri itu sesuatu yang "pahit" bagi mereka yang "berlumut dan berkarat"! Hahaha... Ooops, maafkan diriku andaikata aku melukai dirimu!
......coretan dariku: Dracer Musleh!

Monday, November 19, 2012

A Proud Mother

Hidup ini sebagai laluan sahaja menuju ke akhirat. Sekiranya kita hidup hanya mementingkan diri sendiri sahaja atau hidup ini untuk menyakiti hati orang lain, rasanya kehidupan itu sia-sia sahaja.

Ketika SURF, saya telah terbaca sesuatu yang membuatkan saya rasa gembira dengan ucapan ibu ini mengenai anaknya yang telah menggunakan kaedah cahayaku. Saya muatkan gambar-gambar serta keratan luahan seorang ibu. Semoga Pengusaha dan guru-guru yang mengajar anak-anak ini dirahmati Allah swt. Bayangkan kanak-kanak ini yang masih kecil tetapi telah membuatkan ibunya gembira!

Credit to:
Fara.
Post : The Day we were surprised




And then, another award is for the Best Award. This time I hv expected that Lydia will be one of the 3. And she is. Emcee said that the best are choosen based on their achievement in 'Cahayaku' and their overall attitude and performance for the whole year.

wow.

I am a mother, and I am proud of my daughter. I am sorry if i overreacting but i suppose every parents will share the same feeling as mine



Saturday, October 27, 2012

Masa Tetap Berlalu........

Masa adalah sesuatu yang sangat berharga tetapi ramai manusia dibumi ini tidak menghiraukannya. Setiap saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun yang berlalu dan apa yang telah berlaku ketika itu telah  menjadi sejarah hidup buat kita.! Seperti yang kita tahu, masa yang lalu tidak mungkin berulang kembali. Masa itu emas. Demi masa manusia itu sentiasa didalam kerugian. Adakah saya, anda dan sesiapa saja sentiasa berada didalam kerugian? Sama-samalah kita hayati akan masa-masa yang telah kita gunakan setiap hari.

Andaikata kita ulangi sesuatu yang sama dengan apa yang telah berlaku ianya tetap tidak serupa kerana untuk kali keduanya sudah pasti ada perbezaan pada usia, EQ and IQ! Sejarah itu adalah satu masa yang telah berlalu dan tidak mungkin berulang lagi. Oleh itu ramai yang menjadikan sejarah sebagai tauladan atau pengajaran buat kita dimasa hadapan.

Untuk mereka yang berakal akan menggunakan masa dengan sebaik-baiknya. Mereka sentiasa memelihara diri mereka termasuklah tingkah-laku, perkataan, pergaulan dan yang pastinya mereka sentiasa memelihara EQ & IQ mereka!

Seperti yang telah dikatakan, ganjakan masa akan mengubah kita seperti rupa, kulit, wajah, persekitaran, pergaulan, pakaian tetapi yang paling mustahak ialah EQ dan IQ kerana kedua-duanya akan menjuruskan kita kepada kematangan beragama dan cara kita mengharungi hidup dimuka bumi ini.

Suami saya telah berulang-kali berpesan seperti di dalam blog ini secara ringkas (video) yang bertarikh December 14, 2011 yang bertajuk "Pesanan Penyelidik"...... Rumusannya seperti ini "Masa, Kenangan & Kepastian Akan Membawa Kita Akhirnya Bertemu Dengan Rabbul Alamin!" 

Pernahkah anda terfikir apakah tujuan anda dihidupkan dimuka bumi ini? Kenapa kita merasakan jiwa kita kosong?  Kenapa masa yang berlalu kita biarkan begitu sahaja. Macam-macam jawapan yang akan timbul di dalam fikiran kita. Bagi saya untuk mengatasi masalah ini kita mestilah pandai menggunakan masa sebijak-bijaknya. Bukan hanya untuk mencari duit atau bekerja sebaliknya kita mestilah mengisinya kearah keagamaan dengan beramal dan beribadah. Jauhkan yang dilarang oleh agama dan kerjakan apa yang disuruh barulah masa anda terisi dengan sempurna disamping melakukan urusan harian anda.

Wajah dan fesyen saya ketika berusia 17 tahun.

Saya bersama dengan sahabat baik saya arwah Silawati dan Norhashidah Ismail.

Kami di Hari Konvokesyen Universiti Kebangsaan pada tahun 1979.

Mereka tetap di dalam ingantan Form 5 sc 2.

Saya di Pusat Tuisyen Saujana, Kuala Lumpur.

Ketika berjogging bersama dengan Junainah di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Saya sedang dipujuk oleh seorang rakan. Merajuklah tu........

Bergambar di pokok kulit kayu manis di belakang sekolah.

Kadang-kadang pergaulan kita dipenuhi oleh kanak-kanak (normal & special). Perhatikan betapa mesranya kanak-kanak ini dengan saya!

Kadang-kadang situasi kita lebih kepada menunjuk ajar, berceramah dan berleter sahaja.

Ada juga dimana kita berkongsi pendapat dan mendengar permasaalah mereka serta menyelesaikannya.

Kadang-kala situasi kita agak berlainan daripada biasa!

Inilah saya sekarang. Gambar ini diambil pada tahun ini sekitar Julai 2012 di sebuah Tabika Perpaduan di Putrajaya.

Pernahkah anda terfikir bahawa masa hanya merubah wajah, usia dan kematangan fikiran tetapi sebaliknya apa yang ada dihati anda tetap sama. Dizaman kanak-kanak anda dan sekarang perasaan yang ada tetap serupa cuma tahap kematangannya sahaja yang berbeza......Rasa sakit, marah, menangis, geram dan lain lain lagi semuanya sama bukan? Yang membezakannya ialah kini kita lebih matang untuk mengendalikannya namun impak dan rasanya tetap sama. Saya dulu dan saya sekarang tidak banyak berbeza dari segi perasaan. Yang berubah hanyalah fizikal dan akal fikiran sahaja.....Disaat-saat saya melewati umur setengah abad ini, saya merasakan bahawa hidup ini terlalu indah sekiranya kita tahu untuk menghargainya. Tidak kira berapa banyak dugaan yang datang, saya yakin Allah tidak akan menguji seseorang hamba itu diluar kemampuannya. Masa lah penentu segala-galanya. Bagi saya setiap cabaran dan dugaan ada hikmahnya. Kini saya hanya menunggu masa untuk mendapat ganjaran dari setiap cubaan dan cabaran yang Allah berikan kepada saya. Ganjaran yang saya bakal terima akan mencetuskan satu tajuk lagi didalam blog ini seperti yang telah saya katakan iaitu 'GAME.....SATU TITIK NOKTAH'.........pencarian saya masih belum berakhir. Apakah yang saya cari akan saya ceritakan kepada anda nanti......TUNGGUUUUU......

Wednesday, October 24, 2012

Limau?

Saya sudah hidup lebih daripada setengah abab. Hampir semua buah tempatan saya tahu namanya. Kalau buah limau ada bermacam-macam jenisnya dan hampir kesemua rakyak Malaysia mengenalinya. Percayakah anda ada sejenis limau ditempat kita ini yang masih tidak diketahui ramai?

Buat pertama kali saya memandang dan memegangnya saya agak terkejut dan tidak percaya! Rupanya banyak nama limau yang saya tak tahu dan tidak pernah lihat.


Yang ini limau nipis.
Limau purut.
Limau kambing.
Limau lelang.

Tuesday, October 23, 2012

Kedamaian Yang Tidak Damai!

Biasanya "land scape" yang tersusun rapi dan pepohon yang hijau serta udara yang nyaman akan membuatkan kita terasa aman, damai dan tenang tetapi kali ini kedamaiannya tidak "menjadi"!

  Kebun teh di Cameran Highland.
  Deretan pokok teh yang telah dipetik daunnya.
  Keindahan!
 Kedamaian!
  Pemandangan yang indah, udara yang nyaman dan kehijauan pepohon teh yang segar dikawasan ini.
 Puk, puk... disaat segala-galanya sunyi dan damai tiba-tiba berderai keriuhan suara yang memecahkan kedamaian!
 Keh, keh, keh... semua mat saleh dan minah saleh terpaksa "turun" jip! Kecoh, kecoh!
 Inilah yang leceh! Jalan sempit, dahlah tu licin pulak!
 Nak tolak tak boleh sebab tayarnya dah termasuk longkang!
 Perhatikan pelancong-pelancong ini... sesuatu yang diluar dugaan! Mungkin mereka berkata, "Oh my God, wasting our time standing here!"
 Ramai orang sibuk memerhatikan keriuhan yang sedang belaku sedang pemandangan yang indah tetap berada disitu!
 Jip pelancong dijadikan bahan untuk menyelesaikan masalah.
 Malang tidak berbau... keindahan yang dicari tetapi kesukaran yang tidak diundang pula yang mengunjungi!
 Pemandangan disini amat tenang tetapi manusia yang berada disini tidak tenang!
Satu lagi masalah! Bagaimana hendak mengatasi "Jem" dijalan yang sempit ini! Terpaksa berjam-jam pula mereka mencari penyelesaiannya...jangan sampai ada lagi kenderaan lain yang tersangkut dilongkang!
Disebabkan pemandangan diatas tidak dapat memberi ketenangan, saya muatkan foto ini semoga kita tenang dan damai kembali....hehehe

Monday, October 22, 2012

It's Hard?

Kebiasaannya apabila foto kita hendak dirakamkan, kita mesti sudah bersiap sedia untuk berposing. Posing bukannya sesuatu yang susah untuk melakukannya. Posing pula melibatkan gaya yang tersendiri. Kadang-kadang gaya yang kita pamerkan akan membuat orang lain tertawan, terpegun dan tidak kurang pula membuatkan mereka tertawa!

 Saya berposing bersama-sama dengan guru-guru JPNIN.
Cara orang Arab berposing sebagai satu keluarga. My Arab's family.
 Posing dekat pokok berduri. Posisi kita mestilah berjaga-jaga, kalau tidak tersusuk duri!
 Posing anak-anak Tadika Cahayaku.
 Posing khas daripada Hani (Pelajar Tadika Cahayaku). Sungguh bergaya... Almaklumlah beliau boleh membaca B.M dan B.I dengan fasih!
 Posing kanak-kanak JPNIN, Selangor. Beliau boleh membaca B.M dengan baik.
Posing pelajar JPNIN, Selangor. Beliau juga boleh menguasai bacaan dalam B.M dengan lancar. Ini kata-katanya: "I can read too! Take my photo please.."

Sudah dikatakan seperti diatas bahawa berposing bukannya susah! Tapi perhatikan pelajar Tadika Cahayaku ini! Dalam beberapa saat sahaja beliau sudah berubah posisi. Omak oi payahnya untuk merakamkan foto pelajar ini. Hehehe... En. Rusdi (Juru Kamera) menggunakan "high speed" untuk merakamkan foto ini! Hmm, maaf posisi yang diharapkan tidak dapat dirakamkan!


 
 This is my style, ok!
 Should I move my hands like this?
 Aaaah, my style and my way! Don't say anything or ask me to do your way!
Ok, snap quickly before I make my move!