Wednesday, May 18, 2011

Prototypeku 100 persen. (Translated)

Akhirnya saya boleh menarik nafas panjang tanda lega.....prototypeku siap 100%. Beberapa bulan kebelakang ini memang saya sibuk mengendalikan prototype ni. Manakan memikir tentang warna, design, perabut dan macam-macam lagi. Yang pasti saya ingin menjadikan tempat pembelajaran ini satu tempat yang cukup selesa dan menarik walaupun simple. Akhirnya keluarlah design yang anda dapat saksikan di video ini nanti.

Bila memikirkan tentang warna macam-macam warna yang ingin digunakan ada yang kata warna kelabu, perang, hijau lumut dan ada yang kata gunalah warna-warna pestel. Akhirnya saya memutuskan untuk menggunakan warna-warna yang terdapat pada buku-buku cahayaku. Ungu warna buku bacaan Bahasa Inggeris iaitu 'Cahayaku Paradigm', biru warna buku 'Asas penulisan' dan hijau epal warna bagi buku 'Ejaan dan Karangan.

Untuk mencantikkan lagi cermin kelas saya telah memilih kertas frosted yang berwarna putih untuk dijadikan hiasan yang berbentuk pokok buluh. Pokok buluh menjadi pilihan kerana ini mengingatkan saya kepada kata-kata bidalan orang-orang tua iaitu melontar buluh biarlah dari rebungnya. Burung pula menjadi hiasan dinding kerana setelah kanak-kanak ini pandai membaca mereka ibarat burung bebas terbang ke angkasa. Tiada halangan lagi untuk menuju kedestinasi mereka. Cuma perhatikan dicermin-cermin kelas burung-burung tersebut adalah berbentuk 3D ini adalah kerana kami ingin merangsang minda kanak-kanak kerana dengan melihat hiasan-hiasan yang ada mereka akan menjadi seronok.

Kelas tersebut akan kami indahkan lagi dengan aromaterapi dari daun serai dan muzik yang akan kami mainkan adalah muzik yang digunakan untuk rawatan minda. Secara tak langsung saya ingin menjadikan tempat pembelajaran ini seselesa seperti ke Spa. Air minuman yang saya gunakan adalah air dari Riverse Osmosis. Hajat dihati prototype ini akan saya franchisekan dan masih dalam perbincangan. Siapa yang berminat boleh hubungi saya atau ofis dan sila surf http://www.cahayaku.com.my/.

My prototype 100% completed

It is a relief that my prototype have finally been completed, for the past few months I’ve been busy setting this up, looking for the combinations of colors and furniture that is just right. My plan was to create a learning environment that is comfortable and interesting while keeping the design simple. A video of the design will be shown later.
Several color combinations were thought of, from grey, to a variation of pastels. Finally we decided to use the colors that was used on the Cahayaku books; purple is the color of the ‘English Paradigm’ book, blue from the basic writing book and apple green from the spelling and composition book.
To further enhance the atmosphere I also added white frosted glass with designs inspired by bamboo. The bamboo was chosen, due to the local philosophy in teaching states that to educate a child well one must start from an early age, just as bamboos can be shaped easily when they are just shoots. Swan designs are added to the walls as a tribute to children who have acquired reading; just as flight expands the horizon of birds, so does reading with children. These designs are also there to spark an interest with children.
There will be ambient music in the class accompanied by aromatherapy from lemongrass to help relax the mind. The classroom is made to emulate a spa, high quality environment to help relax both body and soul. Even the water served to the children will be of a higher quality (Reverse Osmosis) not just tap water.
The plan was for the center to be franchise, although this is still under discussion. Anyone interested can contact me at my office or surf http://www.cahayaku.com.my

Credit to : Jean Francois Maljean.


Proto Type 100% from roshidi abu bakar on Vimeo.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...