Thursday, April 28, 2011

Langkahku terhenti seketika.

Sekali lagi aku melangkah keblog ini melihat video serta membaca coretan2 yang belum aku baca disebabkan asyik sibuk dan menyebukkan diriku kesana-sini. Aku tersenyum sendirian dan kadang2 hampir mengeluarkan air-mata dan ada kalanya tertawa bersendirian kerana menghayati coretan2 dan video yang telah di-upload-kan.

Adakah semua blogger pun seperti aku atau sekadar membaca aje? (Hanya dinding batu sahaja tanpa reaksi! Sebab: kurangnya komen..hehehe..pilihlah apa yang diidamkan...hehehe. "Batu mana ada perasaan!" kata Penceramah Cahayaku ketika aku menghadiri kelasnya disatu ketika dulu. Sebenarnya aku kurang berinteraksi didalam kelas itu!). Bagi mereka yang mempunyai anak2 "special" mungkin akan terasa cemas dan tak kurang pula yang terasa gembira kerana diblog ini memberi harapan serta memberitahu bahawa anak2 mereka masih boleh "dipulihkan".

Sebenarnya jika seseorang itu pelat atau gagap boleh kita perbetulkan (pulihkan) tetapi untuk disleksia, sydromdown, hyperactive atau apa saja sekategorinya, dia tetap sedemikian hal-nya sehingga akhir hayat tetapi pihak Cahayaku telah mencipta satu kaedah untuk mengajar mereka cara-cara mengadaptasi diri kepada persekitaran dan memahami kelainan yang ada pada diri mereka sendiri yang akan membuatkan mereka berupaya mengatasi kesukaran itu. (Hmm, sudah pastilah "special kids" ambil banyak masa untuk mengadaptasikan sistem dan konsep ini kedalam diri mereka! Bagaikan orang tua-tua kata: "Berakit-rakit di hulu, berenang-renang...eh, eh aku lupa perpatah ini....sambunglah sendiri!")

P/s: Didalam Sistem Cahayaku juga, untuk memulihkan kanak-kanak seperti gagap atau pelat, pengajar terpaksa pulihkan pelajar dengan cara menyinkronasikan diri mereka berdasarkan EQ (kehendak serta mengasingkan sifat2 negatif lain EQ), pernafasan (pengawalan lidah - motor), mata (sekiranya pelajar sedang membaca) dan intonasi suara untuk perkataan yang ingin disebutnya dan lain-lain lagi (malahan IQ sekiranya perkembangan IQ-nya baik). Kaedah ini kerap mengasak (ketajaman EQ - "I don't want to explain about it...no time. Sorry") TANPA DISEDARI oleh pelajar berdasarkan pembelajaran SECARA BERSANTAI (didalam buku) yang sedang dilaluinya setiap hari. Kebiasaannya pelajar ini akan dapat dipulihkan tetapi asalkan jangan ada "pihak kedua atau pihak ketiga" dirumahnya yang merasa lebih "aman" jika anaknya bertutur seperti itu. Contoh "nak susu" disebutnya "nak ucu" dan "sayang" disebut "ayang" (puh, puh mampus...amat malanglah cikgu yang mengajar pelajar itu!) Bagi kanak2 yang "sumbing" tak dapatlah pengajar membetulkannya kerana "lelangitnya (Hard Palate or some people call it "The upper palate)" jauh keatas... (minta bebanyak ler maaf kepada orang ramai kerana "tak reti pihak pengajar nok beto' tu!") tetapi pelajar seperti ini tetap boleh membaca dan menguasai 3m hanya sebutan perkataannya kedengaran lebih banyak "disturbing noise - I hope you get what I mean". Mungkin di lain hari di lain waktu aku akan bercerita mengenai diri "special kids" berkaitan "kefahaman vs bacaan". If I got time ...

Berbalik kepada penelitianku untuk kita menilaikan dan berkongsi bersama:

Coretan Shida Ma
  1. Paragraph 2 bermula " pelbagai persoalan timbul di kotak mindaku... " sehingga "HANYA MANUSIA YANG DAPAT MENGAJAR ANAK MANUSIA MENJADI MANUSIA"
  2. Paragraph 5 bermula "Secara peribadinya, "CAHAYAKU" merupakan penyinar hidupku, disaat-saat " sehingga "sebuah sekolah rendah agama...semuanya bermula dari sini"
(Para ibubapa, penguasaha dan pendidik analisakan kata2nya dengan teliti, mungkin akan membuatkan dirimu seperti Pn. Shida. Sebenarnya kata2 ini ataupun yang senada seperti ini yang pasti dilafaskan oleh setiap pelajar cahayaku yang pernah mengikuti Kursus Cahayaku, "ku temui "CAHAYAKU"..di situ ku temui cahaya yang membangkitkan semula keyakinanku".

Kalaulah masa ini dapat ku undurkan masa atau tahun 2011 kebelakang sudah pasti bukan Pn. Shida orang yang pertama memiliki banyak tadika! Huh, pastilah aku dan seterusnya aku!)

Video: Berita Perdana TV1
  1. Komen Penguasaha bermula 01:17 - 02:16
  2. Komen Ibu bermula 02:19 - 02:32 (didalam komennya dia menyebut perkataan "asyik").
  3. Telatah "asyik" 02:33 - 03:15 (Perhatikan dan dengarkan suaranya ketika membaca dan perhatikan tingkah-lakunya selepas membaca)
  4. Kebolehan pelajar "special" dan komen ibunya bermula 08:55 - 11:16
(Kalau melihat telatah serta komen tersebut bererti terlalu mudah! Hanya yang tinggal kerahan tenaga pengajar sahaja untuk membuktikannya. Bagaikan pernah disebut oleh penceramah Cahayaku katanya...... "andaikata diri pengajar itu tidak dapat menjadikan dirinya seorang manusia....janganlah jadi pengajar!)

Video: Gemilang Malaysia TV1
  1. Komen ibu yang sama serta perhatikan tingkah-laku anaknya bermula 01:00 - 06:22.
(Personally from me to Pn. Faridah; "You're the most kind hearted person cause you willing to share your feeling and give hope to other people (those who have "special kids). Hope Allah swt will enlighten you and your family forever).

Video: It don't matter if you are black or white (part 1).
  1. Komen Pelajar bermula 00:25 - 01:48
(Bayangkan apakah yang akan dialami oleh pelajar ini sekiranya dia membesar dengan tidak menguasai 3M? Siapakah yang perlu kita persalahkan ...dia, persekitaran, guru atau orang2 yang berkuasa...hmmm...fikir-fikirkanlah sendiri! Untunglah dia mempunyai keluarga yang prihatin.... kalau tidak...bak kata orang terengganu..."dimakan pok dei atau bok bong!" atau bagai orang Penang kata "biag' pi dia' naik syek bila besak!" ops..my muallim able to speak all dialect!)

Appreciation: Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia.
  1. Rumah Kanak-kanak Tengku Budriah Cheras. (Sila semak sendiri dan yang paling aku sukai mengenai "ketrampilan Jiwa". Aku harap semua orang tahu siapakah penghuni ditempat ini!).
Sebenarnya kalau diperhatikan dengan teliti, banyak lagi contoh yang sangat berfaedah untuk orang ramai tetapi cukuplah setakat ini sahaja... Dan sudahlah sampai masanya Pn. Cahaya menterjemahkan article2 yang ada dan yang akan datang dengan dwi bahasa supaya lebih ramai lagi manusia2 dibumi Allah ini dapat berkongsi ilmu. Buat masa ini di barat sana masih terkial-kial untuk memulihkan kanak-kanak dysleksia sedangkan Cahayaku sudah menjadikan kategori ini sebagai sesuatu yang lazim!

Mungkin pembaca atau blogger akan tertanya-tanya kenapa aku "high-lighted-kan" semua ini? Jawapan telah ku nyatakan didalam article2 yang lepas: "
Al-Quran Surah 103 Al-Asr, Surah 7 Al-A’raf 172,
Al-Quran Surah 95 At-Tin ayat 4
" dan kiranya catitanku dalam
sudah jelas untukmu!

"I got to run again. adios and forgive if my words...hmm..you know...bye.

Ops, ops some blogger and reader check my profile...hehehe...do you like my photo? hahahaha... bye again
...Dracer musleh

No comments: