Thursday, November 17, 2011

Nilai "2-R" dalam Sistem Cahayaku.

Ini adalah gambar Rohana dan suaminya Ruzaini yang telah banyak membantu kami untuk menjayakan bisnes ini. Syarikat Edu Cahayaku diterajui oleh saya dan suami termasuk Rohana dan suaminya manakala kami dibantu oleh Rozita. 

Sebenarnya sebelum tahun 1998 konsep Cahayaku telah saya praktikkan kepada kanak-kanak yang saya ajar tetapi Rohana dan Ruzainilah (2-R) yang telah mendesak saya untuk membukukan Teknik ini. Rohana adalah "editor" bagi setiap keluaran buku Cahayaku termasuklah buku Bahasa Inggeris "Cahayaku Paradigm". Desakan yang dianjurkan oleh 2-R ini bermula setelah anak sulung mereka gagal untuk menguasai 3M walaupun telah dihantar ke tadika-tadika "Elite". Langkah terakhir mereka ialah dengan  menghantar anak mereka kepada saya. Dalam jangka masa kurang dari 3 bulan anak mereka sudah boleh menguasai 3M. Ruzaini berkeyakinan bukan anaknya sahaja yang tidak dapat menguasai 3M malah ramai lagi diluar sana. Lantaran itulah beliau serta isteri mendesak saya untuk membukukan teknik ini. 

Setelah membuat kajian yang mendalam dan berulang-ulang kali kami telah mengaturkan susunan konsep ini sebagai satu Sistem yang mudah untuk semua lapisan iaitu Pengusaha Tadika, guru, kanak-kanak dan ibubapa. Konsep ini meliputi pengerahan tanpa disedari oleh pelajar yang menjuruskan kapada moto halus, visualisasi, kreativiti, pernafasan, logikal, perubahan pesonaliti dan pelbagai lagi. Ianya sebagai satu permainan minda yang tidak henti-henti bagi kanak-kanak yang mengikuti sistem ini.

Di Desa Pandan inilah dimana kursus cahayaku diadakan. Sejak tahun 1998 sehinggalah sekarang hanya kami berempat sahaja yang menguruskannya. Alhamdulillah semakin hari Cahayaku semakin berkembang. Harapan saya agar satu hari nanti cahayaku akan ke persada dunia. 

Dialah yang bertanggungjawab untuk urusan pejabat, lapuran, dokumentasi, sijil-sijil kursus dan pelbagai lagi yang berkaitan dengan urasan Cahayaku.
Ruzaini ketika memberi taklimat kepada guru-guru tadika yang bakal mengunakan kaedah ini disebuah hotel terkemuka. 

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...