Wednesday, November 30, 2011

Korban...bengkel... Am hanya tinggal kenangan.

Retak Rap yang selalu dinyanyikan oleh Penceramah Cahayaku. Lagu ciptaannya sendiri dan hanya dia sahaja yang tahu kesudahan lagu ini. Kita tunggulah dilain masa, mungkin dia akan menyanyikan keseluruhnya.
"Aaaaiii kawe, kawe, kawe ado kuba, kuba, kuba, 
kuba kawe warno hite, hite, hite
namo kuba kawe..."

Sebenarnya coretan saya kali ini berkaitan kesudahan kerbau yang bernama Am. Coretan ini adalah sambungan dari coretan saya yang lalu dibawah tajuk "Korban... bengkel" (Khamis, 3hb Nov. 2011). Untuk bercerita panjang, terasa tidak perlu sebab gambar-gambar ini sudah memberi jawapannya sendiri.

Kerbau yang bernama Am berdiri dengan tenang ketika hendak dijadikan korban.
Am dengan tenang berbaring untuk disembelih. Mungkin kerbau ini mengerti erti korban Hari Haji kot.
Inilah kesudahan Am yang sanggup dijadikan korban untuk makanan manusia. Bagi manusia yang mengerti akan mengucapkan kesyukuran kepada Pencipta yang telah memberi rezeki kepada dirinya. 
Proses mengasingkan kulit daripada isi. Satu proses yang agak susah bagi mereka yang tidak pernah melakukannya.
Tahukah anda bahawa daging kerbau masih bergetar walaupun sudah dikeratkan kepada beberapa bahagian? Untuk mereka yang mengerti mengenai tanda-tanda kematian seseorang bani Adam akan mengambil iktibar untuk menghayati peristiwa ini dengan teliti untuk dirinya sendiri sebagai pembelajaran kerana kesan yang sama akan berlaku kepada seseorang yang bakal "pergi selama-lama" dari dunia ini.

Sesungguhnya Rabb kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintahkan hanyalah hak Allah. Maha suci Allah, Rabb semesta alam. “ (Al-Quran Surah 7. Al-A’raf: 54)

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...