Friday, March 18, 2011

Keributan Kes: Cahayaku Dan Kanak-kanak (Normal & Istimewa)

Apabila kita bercakap tentang kanak-kanak, kebiasaannya kita bercakap tentang keupayaan mereka membaca, mengira dan menulis. Tetapi tahukah anda kesukaran2 yang mesti dilalui oleh mereka untuk menguasai 3M itu? Kebanyakan (bukan semua) ibu-bapa tidak pernah ambil pusing mengenainya sebab bagi mereka tadika dan sekolah adalah tempat untuk memiliki ilmu-ilmu seperti itu. Persoalannya, adakah tahun satu baru mula belajar untuk menguasai 3M ini atau sudah terlambat? Bagi seorang doktor pakar kanak-kanak, untuk menguasai 3M, mereka akan membincangkan mengenai beberapa aspek seperti:- Perkembangan 1. PM=Moto (kasar & halus) 2. PT=Tutur (bahasa) 3. PS=Sosial (bergaul) 4. IQ (hakikat akal) – sengaja aku tidak menggunakan isitilah2 doktor sebab kebanyakkan manusia bukannya doktor termasuklah aku. Yang pastinya kita boleh faham apa yang dimaksudkan.

Aku telah lama mengikuti sistem, konsep dan teknik Cahayaku. Teknik ini membincangkan tentang perkembangan PE=EQ (Emosi) kemudian barulah PM, PT, PS dan akhirnya IQ. Bagi Cahayaku tanpa keseimbangan nilai EQ segala perkembangan PM, PT, PS dan IQ tidak akan mencapai sasaran, seperti yang dikehendaki dengan lebih sempurna. Bak kata pepatah orang tua-tua (Terengganu); “berjalan itu boleh tetapi terpaksa… berdecok-decok” – sengaja aku ambil pepatah orang Terengganu sebab blog ini ditolongi oleh empunya blog www.Na5wa.com anak buah puan Chahaya Abdul Manan. p/s: Jika pembaca mempunyai waktu cubalah surf lamannya, sangat berinformasi secara bersantai, lucu dan cantik foto-foto yang diuploadkan.

Aku masih ingat beberapa kali sistem Cahayaku ini telah membuat ribut (sebenarnya tidak jika dipandang kesudut-sudut yang lain) kepada public. (kali pertama “Bincang Petang” bersama Hosnya En. Suhaimi – TV3 - tahun 1998 - kalau tak silapku. Kali kedua “Gemilang Malaysia” RTM bersama Hosnya – ah aku tak ingat siapa namanya begitu juga tahunnya tetapi yang pastinya masyarakat (warga Malaysia) mula mempertikaikan sebutan “Bahasa Baku” sehingga beberapa bulan! Kerana ketika itu parti pembangkang baru kali pertama dapat menguasai Terengganu tetapi yang jelasnya aku dapat message yang cuba disampaikan oleh pihak Cahayaku betapa mudahnya sistem rekaannya sehinggakan kanak-kanak berusia 4 tahun berupaya membaca tanpa perlu mengeja suku-kata (membatang) dengan sempurna.
Bayangkan satu-satu abjad di sambungkan tetapi kanak-kanak itu secara “Live On TV” dapat menyebutnya secara bersahaja tanpa menyebut nama-nama abjad sedangkan kanak-kanak itu ketika itu tidak tahu nama-nama abjad pun! Abjad-abjad yang disambungkan itu ialah “s, a, m, b, i, l, a, n, g”. Dimanakah letaknya teknik untuk sambungan suku-kata “samb” dalam bahasa Malaysia? Kali ke 3 bersama Aflin Syauki Hosnya di ASTRO dan tetamu jemputannya ialah kanak-kanak sindromdown dalam rancangan “Bila Larut Malam”. Kali ke 4 dikeluarkan oleh CNN sebanyak 2 kali mengenai pembacaan bahasa Inggeris. Sebenarnya Pihak Cahayaku sudah banyak kali keluar dikaca TV dalam lain-lain rancangan seperti Selamat Pagi Malaysia dan lain-lain begitu juga dengan ahkbar dan majalah tempatan.

Tidakkah Cahayaku ini sepatutnya menjadi salah-satu system pembelajaran yang boleh dibanggakan oleh seluruh warga Malaysia kerana ianya dihasilkan oleh rakyak M’sia! Cubalah ruangkan sedikit masa untuk bersama-sama dengan Pihak Cahayaku mungkin lebih memberi manafaat daripada terus-menerus kita mentafsirkan secara negatif dengan berbekalkan buta fakta dan busuk hati! Setelah berbicara dengan beberapa orang termasuk guru sekolah yang telah aku temui, mereka menyatakan teknik ini bercanggah pada pendapat mereka dengan apa yang telah mereka pelajari! Almaklumlah itu zaman dulu sekarang zaman moden. Tapi ternyata teknik ini cepat, mudah dan berkesan.

Anehnya ada segolongan manusia yang hanya berpandang kesatu arah! Cubalah faham, Pihak Cahayaku adalah warga pendidik / pengembangan konsep /memperkayakan khazanah pendidikan dan pemberi harapan kepada semua kanak-kanak normal dan istimewa (you name them!) kepada Ibu-bapa dan amnya kepada generasi Malaysia. Mereka bukannya berkecimpung didalam bidang politik atau mengaitkan diri dengan pihak tertentu! Mengapa harus mengaitkan (tag) mereka dengan politik atau aliran tertentu! Nasihatku: Sekiranya seseorang hendak menjadi seorang tokoh politik jangan buangkan masa untuk menjadi pendidik atau guru atau tukang kayu atau tukang kebun…. Menghabiskan maso je! Saranan ku Kepada tokoh-tokoh pendidik diluar sana gunakanlah system ini kepada kelas-kelas pemulihan yang ada di sekolah-sekolah anda. Janganlah kita sibuk mengambil sistem-sistem pembelajaran dari negara lain sedangkan yang ada di depan mata amat cukup meyakinkan. Sila semak dengan pihak cahayaku kerana aku yakin ada sesetengah sekolah mengadaptasikan sistem ini untuk menyelesaikan masalah pemulihan. Bak kata pepatah tak semestinya pengukir itu boleh mengukir dengan sempurna adakalanya orang lain pun boleh mengukir.

Ops aku terpaksa berlalu… I’m just passer-by…..I’m Dracer Musleh… If my words hurt you… I’m sorry… refer to my 1st article “AKU DRACER MUSLEH”
.....Dracer Musleh

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...