Saturday, February 25, 2012

WILDAN.....

Kasihan......itulah perasaan saya ketika kali pertama saya bertemu dengannya. Saya difahamkan bahawa wildan hilang pendengaran sedari bayi lagi. Ayahnya mula perasan ketika dia berumur 6 bulan. Menurut kata ayahnya doktor mengatakan bahawa anaknya bukanlah pekak total cuma dia hilang pendengaran akibat urat saraf telinganya yang rosak. Dia masih boleh mendengar dengan alat bantuan selepas operasi 'mengimplant' dilakukan.

Ayah dan ibunya tidak mudah kecewa sebaliknya mereka berusaha sedaya upaya untuk menjadikan anaknya seperti anak-anak normal yang lain. Salah satu usaha yang dilakukan oleh mereka ialah dengan menghantar wildan ke tempat saya untuk diberi penekanan tentang bacaan. Alhamdulillah Wildan telah menunjukkan satu prestasi yang sungguh memberangsangkan dimana dia sudah boleh membaca buku 2 cahayaku. Kini saya hanya perlu melancarkan bacaanya sahaja. Saya juga telah mengesyorkan kepada ayahnya supaya menyambung kelas bacaan Bahasa Inggeris untuk Wildan.

Saya yakin sekiranya ayah dan ibunya sabar, Wildan pasti boleh membaca surat khabar Melayu, Inggeris dan Jawi dimasa akan datang. Cahayaku adalah satu kaedah yang mudah untuk kanak-kanak membaca, mengeja dan mengarang.



1 comment:

eiyMail said...

Hebat! cam xpercaya wildan leh membaca...:)

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...