Thursday, February 16, 2012

1 karung.....19 TAHUN AKU DITIPU

Semalam saya ke Pejabat Pos untuk me-'renew'-kan lesen memandu saya yang telah tamat tempuh. Sambil duduk dan menunggu giliran nombor saya di panggil saya terlihat seorang pekerja pos mengutip kesemua surat-surat didalam peti surat. Saya baca satu demi satu dan setiap peti tertulis tempat bagi meletakkan sampul-sampu surat yang telah di kategorikan. Contoh Kuala Lumpur sahaja, Antarabangsa sahaja, Kad ucapan dan yang lain-lain.

Saya agak terkejut kerana setiap sampul surat dari peti yang berbeza dimasukkan kedalam satu karung guni. Kalau dicampurkan kesemuanya apakah tujuan peti untuk mengasingkan surat-surat itu disediakan. Saya tersenyum lebar kerana ada seorang lelaki yang berdiri disebelah peti itu mengatakan bahawa kita semua dah tertipu. 'TERTIPU?' berat juga bunyinya. Memang betul apa yang dikatakan kerana pernah pada satu ketika dulu anak saya telah memasukan sampul surat kiriman saya untuk ke Kuala Lumpur sahaja ke peti Antarabangsa. Kesian anak saya. Waktu itu saya marah dia kerana kecuaian yang telah dia lakukan. Setelah 19 tahun peristiwa itu berlalu baru semalam terbongkar segala kebenaran. Masyaallah terkilannya hati saya. Perasaan saya menjadi geram lantas saya pun mengatakan kepada lelaki tersebut bahawa selama ini saya juga di tipu hidup-hidup. Selepas ini saya akan belasah je dan tak peduli di peti mana saya nak letak samada sampul surat atau pun kad ucapan.

Aduhai......ini baru yang kecil saya sudah nampak perjalanannya. Bagaimana pula dengan negara kita? Agensi-agensi kerajaan? Jabatan Pendidikan? Semi-kerajaan? Swasta? Jawapannya ada dihati anda.......TEPUK DADA TANYA SELERA....pening kepala saya kerana ada tipu kecil, tipu besar dan macam-macam tipu apalagi melibatkan duit....duit....duit.
 Peti ini hanya untuk kad ucapan SAHAJA!
Peti ini hanya untuk surat-surat beralamat didalam Kuala Lumpu, Malaysia SAHAJA!
 Sengaja saya kelabukan image-nya.. Peti ini untuk surat-surat diluar kawasan Kuala Lumpur!
 Sengaja dikelabukan... Untuk surat-surat keluar negara!

No comments: