Wednesday, February 15, 2012

Muzik, warna, hiasan & budaya.

Malaysia sebuah negara yang mempunyai bangsa yan berbilang kaum, bahasa dan budaya yang berbeza-beza. Saya muatkan gambar-gambar dibawah ini untuk tatapan kita bersama dan sebagai pembelajaran. Ramai orang berkata "Bahasa melambangkan Bangsa". Masih boleh digunapakai lagi ke pepatah ini? Bangsa sudah pasti tidak akan melambangkan agama seseorang, begitu juga dengan bahasa. Sayangnya budaya kita kini sudah dicampur adukkan dengan agama. Majoriti di Malaysia kita kenal dengan sebutan "Malaysian" yang merangkumi bangsa Melayu, Cina, India, Bidayuh, Banjar dan lain-lain lagi. Kesemuanya adalah rakyat Malaysia. Pesanan kepada semua ibu-bapa pastikan anda kenal akan semua sahabat-sahabat anak-anak anda kerana pergaulan yang berbilang kaum boleh melibatkan perkembangan IQ yang boleh mempengaruhi akan watak dan kepercayaan seseorang tetapi tidak salah sekiranya mereka bergaul! Cuma berhati-hati jangan terlambat!

Hiasan yang dilakukan untuk menyambut perayaan Hari Krismas disalah sebuah kompleks membeli belah di Kuala Lumpur.
Hiasan lampu berwarna warni yang cantik menghiasi pokok ini. Sebenarnya pokok ni bukanlah pokok asli.
Irama yang dialunkan oleh kumpulan muzik yang terdiri daripada anak-anak muda berbangsa Melayu  untuk sambutan Hari Krismas. Mereka tidak semestinya beragama Kristian! Jangan sekali-kali mengatakan bahawa bangsa itu ada kaitannya dengan agama! Orang Melayu atau Arab tidak semestinya beragama Islam. Orang Yahudi pun Arab juga! Sedangkan Para Rasul adalah Yahudi kecuali Nabi Muhammad SAW.
Ahli kumpulan ini memainkan lagu untuk perayaan Tahun Baru Cina. Peralatan muzik mereka agak sukar untuk generasi muda memainkannya oleh itu hanya gulungan dewasa yang mahir memainkannya.
Hiasan untuk Tahun Baru Cina. Tanglung berwarna merah kerana merah melambangkan warna kebanggaan bagi kaum ini.
Hiasan yang menghiasi sepanjang jalan dikawasan Jalan Imbi, Kuala Lumpur.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...