Friday, February 24, 2012

Cahayaku AnugerahMU......

Bukanlah pertama kali saya menerima pelajar seperti Hamzah. Sebelum ini ada ramai lagi pelajar yang lebih teruk daripada ini yang pernah menjadi anak murid saya. Tidak pandai bercakap, hilang pendengaran seratus peratus dan mendengar dengan alat bantuan, pelat, gagap, sumbing, bercakap seperti burung kakak tua, hiperaktif, sindrom down, autisma, ADHD, epilepsi, OKU, cacat otak, sengau, rosak saraf otak dan doktor mengatakan budak itu tidak boleh membaca, mengira dan menulis, umur hayat tidak sama dengan akal dan bermacam-macam lagi. Yang paling menarik ketika suami saya mengajar seorang budak yang kedudukannya seperti seekor kelawar ketika membaca. Walauapapun keadaan mereka yang jelas budak-budak ini berjaya membaca dengan CAHAYAKU.

Hamzah memang seorang budak yang agak aktif. Dia tidak boleh bercakap tetapi dia faham akan segala arahan yang diberikan. Saya rasa seronok apabila bersama dengannya kerana adakalanya saya rasa bercakap dengannya seperti itik dan ayam. Istilah orang tua-tua apabila melihat dua orang yang berbeza bahasa bercakap. Walaupun dia tidak boleh bercakap, kini Hamzah sudah mula menunjukkan minat dan sudah boleh menguasai sebahagian daripada sukukata yang ada didalam buku 1 cahayaku.

Kejayaan demi kejayaan yang Allah berikan ketika saya berhadapan dengan kanak-kanak seperti ini. Kalau yang istemewa boleh membaca apalagi yang normal. Yang paling cepat pernah saya ajar budak normal membaca secara intensif adalah selama 7 hari. Saya mula dari 9 pagi sehinggalah 5 petang. Selepas tu budak tersebut boleh membaca akhbar. Istilah membaca bagi saya adalah membaca akhbar. Kalau setakat membaca buku tadika sahaja bagi saya itu bukanlah MEMBACA.

Untuk kanak-kanak istemewa membaca akhbar Bahasa Malaysia dan Inggeris bagi saya ia merupakan satu cahaya anugerah untuk mereka. Cahayaku bukan saja boleh membuat mereka membaca sebaliknya mereka akan ketagih dengan bacaan dan sekali gus kita boleh menjadikan anak-anak ini Ulat Buku. Kepada anda yang mempunyai anak istemewa jangan berputus asa kerana masih ada lagi jalan penyelesaian untuk mereka. Carilah Cahayaku......


Perhatikan percakapan Hamzah dengan saya.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...