Monday, January 30, 2012

Evolusi, Transformasi Dan Kreativiti.

Ada orang kata cakoi. Ada yang panggil kayu keramat. Walauapapun gelarannya ia tetap sama. Di mana-mana pun kuih ini senang untuk di dapati. Di tepi jalan, di kedai, di warung malah di pasar malam pun kuih ini akan menjadi makanan kegemaran rakyat Malaysia. Sudah setengah abad umur saya dan baru kali ini saya dapat merasakan kuih cakoi yang betul-betul sedap. Kata orang kalau nak masak mestilah lahir dari hati. Mungkin tuanpunya kedai ini mencipta resepi cakoi yang lahir dari rasa cinta terhadap makanan yang begitu mendalam. Kesemua kuih-kuihnya sedap-sedap belaka. Cubalah baru tahu.....
Sandwich.....bukanlah makanan kegemaran saya. Tenguk saja saya dah tak berkenan. Entah kenapa dari kecil saya memang tidak menggemari makanan yang manis dan yang lembik-lembik. Adakalanya saya nampak macam .........eeeee tak payah sebutlah. Yang jelas sandwich adalah makanan kegemaran anak-anak saya. Untuk tahun 2012 ini saya telah dipaksa untuk merasa makanan ini......mmmmmm baru saya tahu sedap jugak sandwich ni. Maklumlah saya ni orang Kampung Baru mana pandai nak makan yang moden-moden ni....hihihihi
Berjenis-jenis campurannya....ada sayur, cheese, daging, ayam dan macam-macam lagi. Sedap tau.....
Sebab tu lah saya boleh cuba makan sandwich ni kerana cara penyediaannya yang bersih.
Air minuman ini bukanlah air minuman kegemaran saya.
Yang ini air yang saya selalu minum samada diwaktu pagi, petang atau malam. Yang lain....saya tak suka.
Boleh cuba sekali sekala tetapi bukan pilihan saya.

Minuman yang paling saya tak suka. Saya mula belajar minum yoghurt ketika di Mekah. Ubat sakit perut katanya. Sekarang saya baru mula berjinak-jinak dengan minuman ini.


BENTUK MAKANAN YANG TELAH DI-BUNGKUS.
Makanan yang boleh membuka selera anak-anak zaman sekarang. Padahalnya semua makanan ini asalnya daripada yang mentah. Hati-hati makanan seperti ini kerana kalau tarikhnya sudah "luput".. Berkemungkinan akan beracun!
Beginilah rupa sebahagian makanan yang telah di-dingin bekukan.
Kudap-kudap atau "titbits" makanan bagi mereka yang suka mengunyah bila bersantai. Mengikut pendapat setengah orang tua-tua ... kadang-kadang bahan yang dicampurkan tidak "elok" untuk kita... Tunggulah saya jadi pakar untuk mengesahkannya... hehehe

BENTUK ASAL MAKANAN SEBELUM DI-BUNGKUS.
 
Dulu saya tak makan ikan. Sejak saya mendirikan rumahtangga barulah saya belajar untuk makan ikan.

Kunyit ni elok untuk mencuci darah katanya. Kalau kita minum air kunyit toksin akan disingkirkan dari saluran darah kita....betul ke? Itu kena tanya pada Nenek Kebayan.
Semuanya saya dah makan. Dah tak tahu nak makan apa lagi....Tunggu je lah makanan dari syurga...wakakaka


BENTUK ASAL MAKANAN YANG TELAH DI-BUNGKUS.
Sayur ni memang makanan saya dari kecil. Orang kata saya makan sayur macam kambing....ya ke? Itu kena tanya kawan-kawan.
Buah-buahan memang kegemaran saya.

SEKETIKA AKU DI RESTORAN ELIT!
Air tembikai ni akan saya minum bila saya ada masalah dengan pembuangan......
Air lemon ini pun bagus jugak untuk pembersihan usus.
Mineral...oh.....mineral kenapalah harganya mahal sangat bila kita beli di kedai-kedai yang elit....
Makan daging je yang lain......simpan kat tuan kedai......
Asalnya cili dicampur dengan beberapa jenis bahan lalu dikatakan "cili sos". Harganya puff mahal ni! Tak tahulah yang mahal tu sosnya atau disebabkan jauh perjalanannya... hehehe
Ini lah saya........ masalah bagi saya ialah ketika memilih makanan. Tak tahu nak makan apa. Yang sedap hanya pucuk ubi, rebung dan pucuk betik. Restoren yang menjual stik mana ada jual makanan ni......itulah yang membingungkan saya.

No comments: