Wednesday, October 19, 2011

Sekolah Bu....

Melawat suami bibik di Sekinchan telah menemukan saya dengan anak ini yang baru berusia 6 tahun. Namanya entah apa saya pun sudah lupa dan yang pasti bila memandang wajahnya dan persekitaran rumahnya saya merasa beruntung kerana saya dibesarkan di Kampung Baru sekitar tahun 60an dahulu.

 Zaman dahulu dengan zaman sekarang memang jauh berbeza. Melihat keadaan anak ini terlintas difikiran saya bagaimana cara didikan yang diberikan oleh ibu-bapanya. Orang tuanya mungkin berketurunan Indonesia dan telah menetap disini agak lama dan anak ini pula telah dilahirkan disini. Beribu persoalan telah bermain di fikiran saya.

Mendapat didikan di sebuah tadika di Sekinchan saya yakin kanak-kanak ini merasa seronok tinggal disini. Pandai berbual dan agak keletah. Kalau dibandingkan dengan pelajar saya di tadika saya dapat melihat bagaimana persekitaran membuatkan kanak-kanak ini lebih matang (walaupun bacaannya belum lancar) dari kanak-kanak di tadika saya. Bak kata orang-orang tua kesusahan didalam kehidupan memang memberi banyak pengajaran kepada kita. Itulah yang dialami oleh kanak-kanak ini.

Di kampung. Ruang tamu rumah kanak-kanak ini.
Di kampung. Meja makan di rumah kanak-kanak ini.

Di kampung. Pemandangan di hadapan rumah kanak-kanak ini.

Di bandar. Beginilah ruang tamunya.

Di bandar. Kanak-kanak semasa sessi berehat.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...