Monday, October 17, 2011

Rezeki EQ Dan IQ - Bhg 2.

Salamku kepada semua blogger dan pembaca.. Aku datang lagi untuk bercerita.. Kali ini aku akan menyambung coretanku yang masih belum berhujung mengenai “Rezeki EQ dan IQ” dan tajuk barunya sama seperti dahulu hanya ditambah dengan“…. – Bhg 2”. Aku berharap kali ini aku tidak diganggu oleh berita yang akan membuat aku terhenti dalam coretan ini.

Didalam coretan yang lalu “---- Bhg 1”, aku telah menyentuh mengenai istilah yang aku namakan sebagai “rezeki lazim” (Janganlah kau tanyakan padaku mengenai istilah ini kerana aku ini “Dracer Musleh”!). Apalah yang ada pada nama atau istilah sekiranya tiada erti atau tidak dimengertikan nilainya! Kepada blogger yang mulai membaca coretanku ini, sila terlebih dahulu baca coretan “-----Bhg 1” semoga kau dapat memahami perbincangan aku yang bakal dituliskan nanti.

Didalam “rezeki lazim” aku telah menyebut serta menyentuh sekadar sekelumit sesuatu yang abstrak mengenai kurnia rezeki tidak nyata (non-material) tetapi kali ini aku akan membincangan pula mengenai rezeki EQ yang bersandarkan kepada tahap IQ atau vice-verse secara yang boleh dimengertikan oleh semua lapisan. Sebenarnya "rezeki EQ dan IQ" ini lebih senang untuk mengenalinya kalau hendak dibanding dengan "rezeki lazim" kerana ianya tiada "bertirai atau berhijab". Disebabkan terlalu "hampirnya" kedua-dua ini sehingga manusia langsung tidak dapat membezakan antara IQ, EQ dan Diri. Sekiranya kamu tidak dapat memahami apa yang sedang kamu baca ketika ini... hehehe HENTIKAN saja daripada meneruskan bacaan coretanku ini ATAU bacalah coretan-coretanku yang telah lalu, sebabnya aku tidak mahu isu seperti yang telah ditimbulkan oleh “kaum badut” seperti yang telah kucoretkan dibawah tajuk “Sistem yang betoi atau betul?”.

IQ (a.k.a akal) purata manusia tahu apa yang dimaksudkan tetapi tahukah kita bahawa akal itu telah diberikan dengan istilah seperti fikiran mendatar, menegak, kritikal (lateral, vertical, critical thinking) dan lain-lain lagi. Setiap istilah yang diberikan mungkin ramai manusia tidak tahu mengenainya tetapi mereka mungkin sering kali menggunakan cara itu didalam harian hidupnya tanpa disedari seperti "rezeki lazim".

Amatlah beruntung bagi individu-individu tertentu sekiranya dia boleh membezakan paten-paten cara pemikiran ini. Pada kebiasaan insan-insan seperti ini dapat menyelesaikan banyak permasalahan yang sedang mereka hadapi dalam jangka waktu yang singkat. Orang zaman dulu-dulu atau orang tua-tua menyebutnya sebagai "panjang akal, banyak ikthiar!". Malahan kaum-kaum ini dapat "memandang" permasalah yang dihadapi bagaikan mereka sedang melihat sesuatu yang nyata. Pada kebiasaannya paten-paten ini terhasil daripada kesan kehidupan yang dilalui oleh seseorang individu itu. Inilah yang dikatakan “rezeki IQ" kerena mereka dapat mengenal pasti paten-paten "ilmu" ini serta cara pemikiran ini berfungsi. Dengan berbekalkan "rezeki IQ" inilah mereka (kebiasaanya) berupaya mengolah, mendidik, menyalur atau mengubahsuai "sifat paten pemikiran" itu untuk dirinya bertindak mengikut jalur yang berdasarkan "Sunnatulah – sifat ilmu akal" untuk menyelesaikan apa sahaja yang sedang mereka hadapi.

Sunnatulah itu bolehlah kita katakan sebagai "asbab" (Cause and effect) sahaja atau dalam perkataan yang lebih sempurna jika dikatakan ianya ialah "ketentuan-ketentuan yang telah ditentukan oleh Allah swt". Contohnya seperti barang yang berat jatuh kebawah, api boleh membakar dan lain-lain lagi. Bagi mereka yang masih terikat dengan dunia nyata dan hujah akal akan mengenali sunnatulah ini sebagai “sains” sahaja kerana tidak dapat melepasi tirai “asbab”. Mungkin ayat ini boleh memberi penjelasan kepada mereka yang mahu mengerti!

Al-Quran: Surah 16 An-Nahl. 69.
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang mahu berfikir.
“Then, eat of all fruits, and follow the ways of your Lord made easy (for you).” There comes forth from their bellies, a drink of varying colour wherein is healing for men. Verily, in this is indeed a sign for people who think.

Sedangkan bagi kaum manusia yang tidak berugama atau lalai dalam ugama mengatakan sebagai semulajadi (Natural)... hehehehe...sekiranya tidak ada cakerawala ini dimana hendak diletakkan sunnatulah…hehehe… mungkin elok juga kalau kita muatkan sepotong ayat Al-Quran untuk renungan bersama-sama.

Al-Quran: Surah 7 Al-Araf. 179.
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahannam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.
Many are the Jinns and men we have made for Hell: They have hearts wherewith they understand not, eyes wherewith they see not, and ears wherewith they hear not. They are like cattle - nay more misguided: for they are heedless (of warning).


Al-Quran: Surah 2 Al-Baqara. 28.
Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Dia menghidupkan kamu; setelah itu Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).
How can you dibelieve in Allah? seeing that you were dead and He gave you life. Then He will give you death, then again will bring you to life (on the Day of Resurrection) and then unto Him you will return.

Untuk memahirkan diri dengan paten-paten pemikiran itu seseorang perlu berada didalam situasi yang hampir sama dalam jangka waktu tertentu. Mahir itu ialah sifat bawaan sunnatulah bukannya pandai! Adakalanya seseorang itu cepat mengenal akan paten-paten ini dalam dalam jangka waktu yang pendek kerana mereka berupaya untuk menghidupkan dengan menggunakan keadah janaan pengawalan EQ yang seimbang. Untuk menjana EQ yang seimbang seeloknya kita hidupkan sewaktu kanak-kanak masih kecil lagi seperti di pra-sekolah yang perkenalkannya pembelajaran secara bersantai ketika kanak-kanak mula belajar menguasai 3M.

Buat masa ini yang setahu aku hanya Sistem Cahayaku sahaja terbaik dan yang lain-lain sistem tu nampaknya ....hehehe ... "lebih banyak kuah dari nasi" dan diupah pula oleh pihak-pihak tertentu untuk mencampur-adukkan antara akal dan nafsu batil dengan haq! Dan yang terlebih "parah" apabila diwar-warkan oleh kaum-kaum yang "buta, tumpul akal dan pelahap duniawi". Sekiranya yang batil ini diserapkan kepada kanak-kanak awalan pembelajaran "hancur, hancurlah generasi, negara, bangsa dan ugama!"

P/s: Semasa aku menghadirkan diri untuk kursus Cahayaku, penceramahnya mengatakan bahawa dia akan mengajar hanya 1/18 daripada sistem ini sahaja! Hehehe sememangnya betul kerana Konsep Sistem Cahayaku mencangkupi sesuatu yang unik yang sukar difahami oleh kebanyakan individu! Selebihnya 17/18 kita akan perolehinya ketika kita menggunakan konsep ini ketika mengajar (cara tercepat untuk mengaplikasinya dengan mengajar kanak-kanak “special”) atau diaplikasikan didalam perjalanan kehidupan harian kita sendiri dalam pelbagai espek dan situasi!

Aku hanya boleh mencoretkan penulisanku dan ide-ideku tetapi terpulanglah kepada ibubapa untuk menentukan haluan anak-anak mereka sendiri.. This is my verse.. "My grave is not yours ...think for yourself whatever you want to do! Always be wise but don't be thoughtless or a stupid follower! And surely the day will come when we will go away from this shadowy world!".


Ops terlalu panjang pulak coretanku ini tetapi ianya masih belum pun 1/3 daripada apa yang ingin aku coretkan… hmmm, mungkin ada baiknya aku sambungkan di dalam coretan yang akan datang contoh kaitannya pula antara EQ dan IQ atau vice-versa. …hehehe, kita namakan saja coretan yang akan datang seperti ini “------ Bhg 3” Setuju? .. Lol, aku ini terpaksa berlari lagi dan sekiranya kamu ajak berbicara pun, aku akan tetap berlalu jua sebabnya…aku "Dracer Musleh".. eeeh, maafkan aku, sekiranya coretanku melukai hatimu.. Insyaallah kita bertemu lagi dilain waktu.…
......Dracer Musleh

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...