Thursday, February 6, 2014

Abjad & kegagalan?

"Tak kenal maka tak cinta" pepatah orang tua-tua. Adakah anda pernah mendengar pepatah ini? Sebenarnya pepatah ini adalah kata-kata simbolik yang ditujukan kepada individu yang suka membuat keputusan secara negatif untuk sesuatu persoalan yang dia sendiri tidak mengetahui asal-usulnya.

Dewasa ini terdengar "suara-suara sumbang" yang suka bermadah untuk menaburkan fitnah mengenai Sistem Cahayaku. Sebenarnya perkara seperti ini telah berlaku sekian lama tetapi pihak kami hanya berdiam diri sahaja. Daripada sumber-sumber yang diperolehi, ada dikalangan mereka-mereka ini sanggup melakukan kerja-kerja aneh seperti didalam video "Berbicara Uncle Mengenai IQ". Ma sya Allah! Kenapakah fitnah ini timbul dan apakah permasalahan yang sebenarnya?

Sistem Cahayaku adalah sebuah sistem yang dibina khas untuk mendidik keseimbangan dan kecemerlangan EQ demi menjana perkembangan serta kesempurnaan IQ seperti yang telah diceritakan serba sedikit didalam blog ini. Sistem ini juga berdasarkan kepada beberapa ciri (physical & spiritual) dengan ketentuan yang sangat unik dan lain daripada sistem yang sedia ada dimasa ini. Sekiranya dipandang secara sepintas lalu, sistem ini tidak ubah seperti kaedah Iqra' dan jika diteliti dengan lebih mendalam bagaikan fonik malahan ada yang beranggapan seperti kaedah zaman dulu-dulu iaitu teknik "membatang"! Jawapannya amatlah jauh sekali dan tanpa memahaminya seseorang itu akan membuat andaian yang "meleset". Pepatah yang tepat mengenainya ialah "Bagaikan langit dengan bumi!"

Uncle (penyelidik Cahayaku) ketika berceramah untuk bakal-bakal pengajar yang akan mengajar menggunakan sistem ini, beliau sentiasa mengingatkan bahawa penyampaiannya hanya sekadar meliputi 1/18 atau 2/18 daripada sistem yang sebenar! Buku hanyalah alat yang disusun dengan teliti dan diolah mengikut atau berpandukan beberapa ciri dengan rapi untuk menerapkan sistem. Tanpa buku sistem ini tidak dapat diterapkan dan tanpa memahami sistem buku tidak berfaedah!

Purata pelajar-pelajar uncle, kebiasaannya mengatakan bahawa ceramahnya sangat berbeza daripada sistem-sistem yang pernah mereka ikuti atau ketahui. Ada dikalangan pelajar-pelajarnya yang berkelulusan PHD, master, degree dan diploma dalam bidang "Early Child Delopment", Pyskologi, Linguistik dan guru-guru yang berpengalaman telah mengajar selama 20 tahun tetapi mereka akui bahawa ilmu yang diterima ketika berkursus amatlah berbeza dan sangat berkesan. Cuba bayangkan kalau pelajar-pelajar beliau sendiri berpendapat sedemikian, bagaimanakah seseorang yang tidak pernah mengikuti kursus sistem ini boleh membuat andaian?

Sekiranya anda pernah mendengar "suara-suara sumbang", (tapisan kemungkinan) inilah sebahagian jawapannya:
  1. Ibubapa: Tidak puas hati dengan guru atau pengusaha, alasan ekonomi (sebenarnya ada dikalangan ibubapa terlalu "berkira@kedekut"), memiliki EQ yang tidak sepatutnya (ego, pemarah, individualistik, suka memaksa, mengadu-domba (penabur-fitnah), "bermuka-muka", "meransang (over protecting) anak-anak" dan lain-lain). Akhirnya anak-anak mereka belajar separuh jalan! Alahai, fikir-fikirlah masa depan anak-anak!
  2. Pengusaha: Ada juga beberapa pengusaha (business oriented) yang cuba mengajar sistem ini kepada anak-buahnya atau guru-gurunya sendiri kononnya untuk "nak jimat kos!" Alahai, sudah dikatakan "tanpa buku sistem tidak dapat diterapkan dan tanpa memahami sistem buku tidak berfaedah!" 1/18 atau 2/18 dan uncle yang bercakap hampir "non-stop", agaknya banyak manakah penguasaha boleh "menangkap" ketika berkursus? Wahai pengusaha, dimanakah amanah yang telah dijanjikan antara kamu dengan pihak Cahayaku? Tidakkah pihak Cahayaku telah berulang-kali menyatakan "jangan rosakkan sistem ini", "pegang baik-baik sistem ini demi agama, kami, kamu sendiri, generasi dan negara!" Sekiranya kamu mengkhianati perjanjian ini, apalah ertinya "amanah" kepada diri sendiri, ibubapa, pelajar, kami dan negara? Sabda Rasullah SAW: "Tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar dan jika dipercaya (diberi amanat) dia berkhianat(Shahih Muslim & Bukhari) atau bacalah Al-Quran: Surah Al-Baqarah, ayat 8 - 20!
  3. Sijil: Ada juga beberapa individu yang cuba "berlagak pandai @ EQ - ego, dengki" cuba mengajar kaedah ini tanpa sijil tetapi mangsanya ialah anak-anak dan pihak ibubapa. Pesan kami kepada ibubapa, pastikan anak-anak anda diajar oleh guru-guru yang pernah menghadiri kursus Cahayaku yang telah dianjurkan oleh pihak kami sendiri. Pesanan kami lagi untuk ibubapa: Kamu berhak untuk melihat dan menanyakan sijil tersebut! Tersalah ajar kesannya "parah" untuk EQ dan IQ. Alahai mereka yang berlagak pandai ini cuba faham susunan perkataan ini, "buku hanyalah alat yang disusun dengan teliti dan di olah mengikut atau berpandukan beberapa ciri dengan rapi untuk menerapkan sistem". Sekiranya tidak memahami sistem bagaimana hendak mengajarnya? Hehehe... individu seperti ini cubalah faham pepatah ini: "Bagaikan tikus membaiki labu!"
  4. Guru: Ada juga guru-guru yang pernah mengikuti kursus ini tetapi EQ diri sendiri tidak dibetulkan. Bukankah uncle telah berpesan "Guru ibaratkan lilin untuk menerangi orang lain". Andaikata kamu tidak sanggup melakukannya, seperti yang pernah uncle katakan "berhentilah dan berilah kepada orang lain, baik untuk dirimu, ibubapa, generasi yang akan datang & negara! Carilah rezeki yang halal! Janganlah pentingkan diri sendiri demi perutmu sahaja!" Sebenarnya terdapat guru yang mempunyai "EQ yang aneh" dan mempunyai masaalah peribadi lantaran itu para pelajar yang dijadikan mangsa. Amanah yang diberikan oleh ibubapa, pihak atasan dan negara telah dikhianati! Alahai guru, kalau guru-guru yang lain boleh melakukan dengan jayanya, janganlah berdolak-dalih! Cuba perhatikan video, komen-komen ibubapa, pengajar-pengajar Sistem Cahayaku dalam blog ini sendiri mahupun didalam "www.facebook.com/educahayaku". Persoalannya ialah dirimu dengan kuncu-kuncu yang cuba mencari alasan! Ada dikalangan kuncu-kuncu itu berjiwa seperti "Ayat 3-5, surah An-Nas" atau baca sekali lagi "Berbicara Uncle Mengenai IQ" Dimanakah letak prestij diri sebagai seorang guru dan apakah yang dikatakan nilai kewibawaan? "Something is wrong, somewhere, somewhat or whatever about you!"

Wahai guru dan individu-individu yang tertentu, adakah guru ini belum "cukup senior"? Adakah kata-katanya belum cukup untuk mereka-mereka yang mencari alasan untuk berdolak-dalih? Adakah kamu terlebih "senior" daripadanya?
Bagaimana pula dengan komen guru ini? Sistem Cahayaku untuk B.M sahaja? Pesanan khas untuk orang ramai, "sedikit kesabaran ketika anakmu belajar dimasa kecil akan memberi menafaat yang besar kelak!"
Betul ke pelajar-pelajar Cahayaku tidak mengetahui abjad, sukukata atau gagal? Mungkin yang sedang disebutkan oleh pelajar-pelajar (5-6 thn) ini bukan abjad kut? hehehe....
Pada individu-individu, pengusaha dan guru yang tertentu yang telah diamanahkan untuk mengasuh dan mendidik untuk orang ramai (rakyak Malaysia), beberapa soalan mudah ingin dikemukakan. Adakah tadika atau tabika hanya untuk berkoordinasi moto (gross moto & fine moto) dan bersosial sahaja? Masihkah belum cukup kuota di Malaysia ini untuk pelajar-pelajar yang belum mengguasai 3M? Bagaimanakah agaknya sekiranya mereka membesar dengan tidak dapat mengguasai 3M? Apakah agaknya kerja-jaya mereka apabila dewasa kelak? Fikir-fikirkanlah sendiri sekiranya anak kesayangan kita adalah salah orang daripada mereka! Alahai, alahai...
Perhatikan pelajar ini (pergerakan, kesungguhan, intonasi & keikhlasannya) untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan. Cuba dengar dengan teliti jawapannya! Seandainya Sistem Cahayaku di terapkan atau di ajarkan dengan betul, pelajar seperti ini pun boleh membaca! Sekiranya "suara-suara sumbang" bermadah lagi di telinga anda; inilah pesanan kami dan anda cuma perlu kemukakan beberapa soalan untuk diri sendiri. Kemungkinan jawapannya ialah a atau b atau c.
a) Adakah anaknya atau pelajarnya seperti ini atau lebih parah? atau b) Adakah seperti di dalam (tapisan kemungkinanyang telah di nyatakan di atas? atau c) Amati mereka-mereka ini kerana sudah pastilah mereka-mereka ini adalah golongan yang telah dijelaskan didalam Al-Quran iaitu Surah An-Nas: ayat 3-5!

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...