Saturday, October 6, 2012

Pertemuan yang MIRACLE......


Jodoh.....Pertemuan dan Kematian adalah urusan Allah semata-mata. Bila, Bagaimana, Masa dan Ketika tiada siapa dapat menjangka. Adakah ia satu kebetulan atau satu ketentuan. Bila difikirkan secara logik kita akan mengatakan satu kebetulan dan bila di fikirkan dgn hati dan nurani sebenarnya ia adalah satu ketentuan. Ketentuan Allah yang tidak dapat kita elakkan.

Bagaimana ia terjadi hanya Allah saja yang maha mengetahui. Sebenarnya pertemuan demi pertemuan sudah di atur oleh seorang sahabat untuk menemui seseorang yang saya tidak kenali. Hari demi hari pertemuan itu terpaksa dibatalkan atas tiada kesempatan, hati merasa curiga dan hati merasa hambar untuk membuat satu pertemuan. Macam-macam alasan bermain di kepala masing-masing.

Selang beberapa hari kemudian seorang kawan yang lain menelefon saya untuk menemukan saya dgn seorang hamba Allah yang tidak dikenali. Tanpa bersoal jawab saya terus menerima perlawaan tersebut dan bercadang untuk menemuinya disatu tempat. Setibanya disana saya terus mengajak mereka untuk menaiki kereta saya dan menuju ke R&R Nilai untuk bersarapan disana kerana saya sukakan masak lemak cili api daging salai. Dalam perjalanan kami berbual dan terus berbual. Ketika itulah saya merasa terkejut kerana dia adalah orang yang sepatutnya saya temui beberapa hari yang lalu. Walaupun pertemuan demi pertemuan di tolak dan diatas kehendak Allah orang yang sama yang sepatutnya saya temui kini berada didalam kereta saya. Aturan Allah begitu indah. Walaupun kita di tolak dan di tolak namun di atas satu ketentuan sekiranya Allah inginkan pertemuan itu terjadi ia tetap akan terjadi walaupun pertemuan itu di aturkan oleh orang lain. Subhanallah tiada siapa dapat mengelak dari satu ketentuan ke ketentuan yang lain. Kalau di takdirkan kita pasti bertemu dengan cara apa sekali pun kita akan tetap bertemu di dalam keadaan dan situasi yang berbeza.

Saya yakin pertemuan yang di anggap miracle ini akan membuahkan satu hasil yang sungguh miracle. Ya Allah sekiranya pertemuan ini bakal membawa kepada keburukan aku mohon kau tukarkan lah ia kepada satu kebaikan. Kenapa ini terjadi? Saya yakin sangat-sangat bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya. Pasti pada kali ini apa yang saya impikan selama ini bakal terjadi. 7 tahun saya didalam kegemilangan dan 7 tahun pula saya didalam penderitaan. Pada musim haji ini genap sudah 7 tahun pula saya menderita akibat disihir, di tipu, di fitnah, di tuduh, dipotong dan dipancung didalam perniagaan. 

Apa yang terjadi sungguh indah sebenarnya kerana barulah saya tahu siapa kawan dan siapa lawan. Allah telah membuka mata saya. Adakalanya orang luar lebih rapat dengan saya melebihi saudara-mara saya sendiri. Orang luar lebih memahami dan sedia menghulurkan bantuan apabila di perlukan. Orang luar yang saya maksudkan di sini bukannya orang Malaysia tetapi mereka adalah sebuah keluarga Iraq yang sungguh baik hati. Pertemuan saya dengan mereka juga adalah satu Miracle yang menjadikan ikatan keluarga Iraq dengan keluarga saya seperti saudara kandung saya. Kawan? Jangan tanya. Masa saya di dalam keadaan yang begini siapa yang sudi membantu. Anda pun tahu pasti anda juga telah melaluinya. Itulah dia ragam manusia......... 

No comments: