Monday, January 9, 2012

Biru Bijik Mata ler....

Salam untuk semua blogger dan pembaca.. Aku datang lagi melangkah keblog ini.. Aku masih teringat beberapa kali perbualanku di kedai makan bahawa mereka yang telah membaca coretanku menyatakan bahawa artikalku kadang-kadang melukai hati-hati individu yang tertentu. Maafkan bukan itu maksudku cuma aku memohon pada mereka itu untuk membuka minda dan menganalisa kata-kataku. Pernah seorang mualim berkata: "Sekiranya mahukan rumah yang cantik rumah yang usang mesti dirobohkan!". Kali ini mungkin coretanku melukai lagi bagi mereka yang tertentu. Maaf sekali lagi ku pohon terlebih dahulu. Beberapa hari yang lepas aku telah surf dan "tersurf" mengenai bebudak special...

Hmm, macam-macam dibincangkan mengenainya. Terbanyak adalah mengenai kaji-selidik daripada omputeh yang diambil dan dipaste kat blog mika-mika tu. Termasuklah "junk words" yang sukar dan tidak difahami oleh kebanyakan manusia biasa. Kalau mika yang rajin sedikit tu... di-"translate"kan teks-teks tu ke Bahasa Malaysia. Aku terfikir mungkin mika-mika ini malas kot untuk membuat kajian sendiri atau disebabkan tak tahu bagaimana caranya tetapi yang aneh tu mika-mika nak jual barangan atau sistem yang mika ada lalu "pakai" kutip aje dan paste kat blog mika.. harapan mika tu ... bior ler nampak ada "kelas" dan bagusss...Kebanyakan mika ini mencari mangsanya (ibubapa kononnya) yang mencari "elite" Padan muka tu terkena..hehehe. Pesanku: Tak baik mika-mika buat macam tu! Kenapa?

Mereka hanya paste mengenai sesuatu yang telah mereka kutip lalu dihamburkan kepada orang ramai.... lol, kesian ibubapa disebabkan informasi yang diberikan kadang-kadang membuatkan ramai ibubapa yang tak senang nak tidur! Ada juga kalangan ibubapa yang tidak mahu mengaku anaknya special! Pada ibubapa yang seperti ini cubalah perhatikan telatah (kelakuan) anakmu adakah sama seperti kanak-kanak normal? Paling ketara dikalangan ibubapa sangat takut dengan istilah "special". Mereka risau kalaulah anak-anak mereka ter-"include" dalam kategori seteruk itu sedangkan anak-anak mereka itu tidaklah serius sangat tetapi disebab informasi yang mika-mika tu ler...

Wahai ibubapa janganlah takut dengan istilah "special kids!". Tahukah anda gulungan-gulungan manusia didunia ini yang "top" bukannya "normal kids"? Pesoalan baik dariku: Cuba cari biodata  siapakah yang mula-mula mencipta kapalterbang, helicopter, formulae "MC2", Microsoft, pelakon-pelakon film dan banyak lagi? Adakah mereka itu semuanya normal? Kanak-kanak special tetap akan special sampai ke akhir hayatnya tetapi kita masih ada cara untuk mengubah corak pemikiran mereka sekiranya kita lengkapkan teknik dan sistem yang betul serta bertepatan ketika mereka masih dialam kanak-kanak!

Wajah fizikal mereka mungkin tidak dapat mengubahnya tetapi EQ dan IQ masih boleh disalurkan atau dibentuk kearah "normal". Kadang-kadang kanak-kanak special tidak perlu IQ yang bagus hanya dengan imbangan EQ yang sempurna mereka boleh berjaya! Sebenarnya EQ itu lebih kuat daripada IQ! Check balik coretanku yang lepas bertajuk: "Ish istilah komunikasi". Kalau boleh bacalah berulang-kali yang berkaitan dengan ugama dan undang-undang didalam coretan itu!

Sekiranya mereka telah dapat menguasai 3m atau berjaya, mereka tetap special. Sebenarnya ciri-ciri special ini banyak kelebihannya kalau hendak dibandingkan dengan kanak-kanak normal! Tak perlunya makan ubat "setinggi bukit" untuk displinkan kanak-kanak seperti "hyperactive"! Terlebih ubat jadi bodoh dungu pulak bebudak tu dan sampai bila nak beri ubat tu? 10 tahun, 20 tahun atau sampai akhir hayatnya? Adakah hayatmu lebih panjang daripada anakmu? Cubalah fikir-fikirkan!

Pada ibubapa yang mempunyai anak-anak seperti ini janganlah bersemangat "panas-panas taik ayam pulak!" Baru hantar anak belajar dalam masa 3 hingga 6 bulan aje... nak anak tu pandai, dah berubah dan sebagainya! Omak oi, cubalah faham, anak awak tu special! Anak-anak yang macam ini memerlukan masa yang panjang dan susah untuk mendidiknya! Kalaulah anak-anak tu dah dapat menguasai 3m, janganlah pisahkan anak tu daripada pendidiknya kerana keseimbangan EQ masih perlu dititikkan secara berterusan kedalam anak-anak itu! Inilah salah satu sikap ibubapa yang tak pernah mengenali hakikat EQ walaupun untuk diri sendiri ataupun mungkin ibubapa nak cari didikan   "elite" kot! Alahai ibubapa cubalah kasihani, fahami dan fikirkan masa depan anakmu itu sekiranya meneruskan hidup tanpa keseimbangan EQ mereka dengan kekurangan kemantapan IQ!

Purata anak-anak yang special, jarang sekali mempunyai satu kesukaran (complication: hyperactive, dyslexic, tenterum & etc-etc) sahaja! Cuba perhatikan link ini untuk menilaikannya "Helen Keller" sendiri. Perhatikan juga sikap familinya yang ego, terlebih kasih-sayang yang tak bertempat, hujah akal yang tidak memahami didikan kanak-kanak special yang biasanya dimiliki oleh ibubapa yang mempunyai anak-anak seperti ini! Link dibawah ini mengenai seseorang yang sangat ternama!
(credit to Sarah0043379)

Pesanku: Terbaik untuk ibubapa yang mempunyai anak-anak special menyaksikan cerita ini daripada awal episodenya kerana mungkin dapat memberi sedikit tip yang manakah sikap dirimu yang akan merosakkan diri anakmu sendiri! Kalaulah ibubapa mahu memahaminya alangkah bahagialah anak-anak itu! Cubalah cari dan berikan didikan awalannya dengan sistem yang betul kerana semasa usia kecil ini adalah masa pembetukkan akhlak asas manusia yang tersangat sukar tetapi asalkan kita tidak putus-asa, insyallah akan dapatlah imbuhannya. Dalam blog Cahayaku... cuba perhatikan gambar dan video klip yang ada tu dengan teliti! Malahan dalam coretan "Pesanan Penyelidik" tercatit dengan JELAS kata-kata Penyelidik Cahayaku: "Bicaraku meliputi EQ dan secalit IQ". Tak payah nak cari guru Helen Keller sebab dia tak pandai cakap melayu dan dia pun dah lama jadi "abu"! .... kahkahkah

Aku akhir coretanku sebelum melangkah pergi dengan sejuta kemaafan sekiranya coretan ini melukai hatimu sebab aku telah nyatakan aku Dracer musleh dan aku Samurai malahan mungkin juga aku adalah Hassassin (assassin!) untuk dia yang telah membuka mindaku seketika dahulu.. maafkan aku sekali lagi!
..... Dracer Musleh

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...