Wednesday, January 4, 2012

Ish istilah komunikasi!

Salam kepada semua blogger dan pembaca.. Aku Dracer Musleh datang lagi diblog ini. Kali ini coretanku sudah pasti mengenai EQ dan IQ. Hmm, rasanya belum terlambat untuk ku ucapkan selamat tahun baru dengan azam yang baru kepada semua! Seperti telah ku nyatakan "my thoughts are my own, unaware of you norm" membuatkan aku sukar untuk berkomunikasi... maaf ye.


Komunikasi adalah suatu proses penyampaian informasi (pesan, ide, gagasan) dari satu pihak kepada pihak lain. Pada umumnya, komunikasi dilakukan secara lisan atau verbal yang dapat dimengerti oleh kedua belah pihak. apabila tidak ada bahasa verbal yang dapat dimengerti oleh keduanya, komunikasi masih dapat dilakukan dengan menggunakan gerak-geri badan, menunjukkan sikap tertentu, misalnya tersenyum, menggelengkan kepala, mengangkat bahu. Cara seperti ini disebut komunikasi nonverbal... Teks ini dipetik dari Wikipidia.


Apakah yang difahami oleh kebanyakan manusia erti "komunikasi"? Yang pastinya mereka akan berkata bahawa komunikasi itu memerlukan bunyian, susunan perkataan atau gerak yang boleh dimengertikan oleh insan yang sedang berinterasi dengannya! Purata manusia berpendapat bahawa komunikasi itu tidak berfaedah sekiranya tidak disusuli atau di awali oleh akal (IQ) untuk memahaminya! Contoh kegagalan dalam berkomunikasi seperti berinteraksi dengan orang gila atau binatang! Iya ke? Apakah sebenarnya pengertian definasi perkataan akal atau IQ mengikut pendapat kebanyakan manusia?
Adakah kebanyakan manusia tahu bahawa akal atau IQ itu sukatannya seperti ini (Mental Age/Chronological Age = Mental Quotient)?


Dan ada pula pendapat-pendapat barat seperti ini:
Definition: Intelligence
There are probably as many definitions of intelligence as there are experts who study it. Simply put, however, intelligence is the ability to learn about, learn from, understand, and interact with one’s environment.


Definasi akal oleh kebanyakan orang M'sia:
Akal ialah kekuatan untuk melahirkan gagasan tindakan atau keputusan (Kesimpulan) tentang sesuatu berkaitan dengan realiti. Kesimpulannya akal memerlukan ilmu, hujah, input, logikal dan bla, bla, bla... 


Perlunya akal pada Ilmu Logika.
Disedari atau tidak akal manusia pada hakikatnya memerlukan suatu aturan dalam menganalisa berbagai masalah. Karena Ilmu Logika merupakan ilmu yang mengatur cara berfikir (analisa) manusia, maka keperluan kita kepada Ilmu Logika adalah untuk mengatur dan mengarahkan kita kepada suatu cara berfikir yang benar.

Setelah kamu membaca ulasan diatas bagaimana pula pendapatmu? Mungkin ada di antara pembaca yang bersetuju dengan pendapat diatas dan ada juga yang tidak!

Sistem Cahayaku adalah satu sistem yang memulakan didikan EQ untuk mengasuh IQ sebab mengikut kajian kanak-kanak berusia 4, 5 dan 6 tahun tidak mungkin memiliki IQ yang sempurna. Kalaulah semua kanak-kanak itu memiliki IQ yang sempurna mengapakah semua hukum-hakam (Ugama), malahan mereka juga terkecuali daripada perundangan negara! 


Dalam ugama hukum-hakam hanya bermula sekiranya mereka sudah baligh (a.k.a - "cukup umur" atau "matang"). Untuk peringatan kita semua, hukum-hakam dalam Ugama datangnya daripada Pencipta Alam Raya ini iaitu Allah SWT! Begitu juga dengan undang-undang negara hanya tertakluk kepada mereka sekiranya sudah sampai peringkat umur yang telah ditetapkan. 


Bagaimana pula binatang? Bagaimana pula kanak-kanak "Special"? Bagaimana dengan IQ mereka? Adakah mereka tidak boleh dididik dengan kemantapan EQ sahaja untuk hidup didunia ini?

Teks diatas telah diposkan oleh Dracer Musleh DAN saya mengolahkan semula untuk memuatkan coretan tambahan serta gambar-gambar yang mungkin boleh dijadikan sebagai jawapan!

Tidak kiralah dipihak mana pembaca berada tetapi baru-baru ini para pelajar-pelajar saya yang telah mengikuti kursus Cahayaku telah "surf" blog http://www.educahayaku.com/ dan membaca artikal "Pesanan Penyelidik" lantas mereka mengemukan soalan "Adakah uncle mendidik Tom (kucing) dan adakah Tom berupaya berkomunikasi?"

Mungkin gambar-gambar yang di-upload-kan ini boleh memberi jawapannya. Pandai-pandailah membuat analisa sendiri untuk mendapatkan jawapan mengenai komunikasi! Sekiranya binatang boleh dididik inikan pula anak manusia! Hanya sistem yang betul dan bertempatan sahaja boleh menghasilkan kejayaan! Cuba fikir-fikirkan sendiri bagaimana pula kalau anak-anak normal yang mengikuti sistem ini? Tepuk dada tanya diri sendiri! Jangan tertepuk dahi sudah apabila anak anda tidak boleh menguasai 3M.... Wakakaka..
 Saya sedang menjelaskan mengenai bagaimana mengaplikasikan Sistem Cahayaku kepada para peserta apabila mengajar ditempat sendiri. Cara mendidik EQ untuk menjana IQ. Hanya EQ yang seimbang akan menghasilkan kesempurnaan IQ yang cemerlang!
 Setelah menyaksikan kisah si Tom di blog saya mereka menanyakan "adakah binatang berupaya berkomunikasi dengan manusia?" ... hehehe untuk menjawabnya ... perhatikan gambar-gambar dibawah ini!
 "meowww" kaedah bunyian yang digunakan oleh Tom untuk memiliki apa yang sedang di makan oleh Penyelidik Cahayaku (Siapa lagi... suami saya lah tu).
 Tom menggunakan teknik gerak badan, duduk bersebelahan serta bunyi tetapi tidak berjaya untuk memiliki apa yang di idamkan... kesian si Tom. Yang pastinya dia tak berputus-asa. "Komunikasi cara ini tak mendatangkan hasil ler"... hmm mungkin itulah yang dikatakan oleh Tom
 Merenung, mecari jalan! Tetapi adakah kucing memiliki IQ (akal)! ... Satu persoalan yang harus ditanya kepada diri sendiri oleh setiap pendidik apabila berdepan dengan pelajar-pelajar yang bermasaalah atau "special"!
 Memerhatikan persekitaran...mencari "jalan".. contohnya: buat muka sedih ... perhatikan foto tu... Tom mencari simpati.. salah satu teknik EQ untuk memiliki apa yang dihajati.
 Sentuhan manja.. mungkin berhasil mengikut perspektif Tom... hehehe
Sentuhan yang tak henti-henti... hahaha.. akhirnya Tuannya mengalah dengan tingkah-laku Tom! Tom telah berjaya meraih apa yang dihajatinya! Adakah Tom tidak tahu berkomunikasi? Adakah Tom menggunakan IQ (akal) atau EQ (dorongan Kehendak - kemahuan) kerana Tom telah di didik dengan kaedah EQ! Fikir-fikirkanlah sendiri untuk anak-anak anda pula untuk belajar menguasai 3M. Tom adalah salah satu subjek (kajian konsep EQ) yang digunakan oleh penyelidik kita untuk Konsep, Teknik dan Sistem Cahayaku!

No comments: