Monday, December 12, 2011

IQ & EQ sudah berubah beb!

Salamku kepada semua blogger dan pembaca... Puff, aku singgah lagi keblog ini. Mungkin ada yang menyampah kepadaku kerana kata-kataku yang "pedas dan menyakitkan" kot. Walau bagaimana pun aku mohon maaf terlebih dahulu kepada semua sebelum kamu membacanya sekiranya kata-kata ini menyakiti hatimu.

Seperti telah dikatakan aku ini Dracer Musleh! Catitan mengenai diriku sudah jelas.. Sila baca mengenai pendirianku "AKU DRACER MUSLEH" dalam coretanku yang pertama bulan 8hb Mac, 2011 (Selasa). Dua minggu yang lepas aku telah berbual-bual dengan sekumpulan ibubapa yang "berbuih-buih mulut" mereka dan coretanku ini adalah "luahan rasa" mereka. Aku cuba sedaya upaya untuk merakam kata-kata mereka... hah... terlalu panjang tetapi aku akan muatkan sepadat yang mungkin didalam penulisan ini. JANGAN TAK BACA RUGI NANTI. Biarlah kita berkongsi bersama-sama supaya ada gulungan yang tertentu akan menyedari akan situasi (cerita kedai kopi) ini. Kekadang cerita kedai kopi lebih hebat dan bernas dari meja bulat! Cuma bahasanya agak... hmm faham-fahamlah sendiri! Cerita kedai kopi adalah secara "live" tak ada "sensor"!  Inilah yang best!

Justru itu aku akan terus mencorekkan pendapat-pendapatku walaupun ada yang terluka atau tercalar atau tercabar bagi individu yang tertentu... hmm bagi yang sentitif tu.. aku minta maaf terlebih dahulu. Sebenarnya bukan maksudku begitu tetapi kalaulah semua manusia hanya mendiamkan diri bagaimana kita nak maju! Bak kata orang tua-tua "hanya yang makan cili sahaja yang akan merasa pedas!" Omak ohey ... Kalau kita tak makan cili ... macam mano ler nak raso podeh... roti ke idak perpatah den ni?

Orang-orang zaman dulu-dulu hanya memakai cawat tetapi zaman sekarang kita sudah berpakaian. Zaman dulu orang hanya berkereta lembu / kuda tetapi zaman sekarang kita sudah berkenderaan (kereta porche, bus, lori entah apa-apa lagi)! Kalau dulu kita hendak ke sesuatu destinasi hanya dengan melalui daratan atau lautan, malah kini kita sudah boleh terbang! Begitulah juga cara pendidikan 3M. Kalaulah masih pakai lagi istilah ini... HANYA ADA SATU sektor sahaja yang bijak atau cerdik atau "terror" untuk menghasilkan cara didikan...Hmm.. Itu zaman dulu ler bukan zaman sekarang beb! Bukalah minda sedikit, cubalah selami fikiran masyarakat, setelah faham secara "total = completely" dan menghayati apakah intipatinya barulah menilaikan sesuatu itu. (P/s: Itu adalah satu-satunya pesanan si sifu-ku: Penceramah Cahayaku yang tak lekang dari otakku ini.. hehehe.. Pada awalnya aku rasa dia tu yang aneh tetapi setelah memahaminya... hehehe terasa pulak aku ini yang aneh!)

Janganlah mengatakan bahawa kita sahaja yang betul atau sektor kita sahaja yang terbaik. Janganlah menyangka bahawa kita ini satu badan yang terbesar dan ter-"perfect" dalam persoalan ini, itu namanya ego, individualistik dan sempit fikiran! Kadang-kadang sesuatu kaum itu berpendapat bahawa mereka tu telah terbaik tetapi sebenarnya ada lagi kaum-kaum yang lebih baik dari mereka. Begitu juga dalam soal pendidikan! Kata perpatah "Semuanya daif dan yang Terkaya HANYA Allah SWT sahaja dan Maha Sempurna!" Jadi dalam dunia ini kita hendaklah bersama-sama dalam semua urusan kerana zaman telah berubah! Begitu juga perkembangan IQ and EQ beb! Kalau EQ masih ditahap lama... hmm jawabnya "abih lek hilir, abih lek hulu lah kita ni!"

Kalau zaman dulu kanak-kanak memang tak boleh membaca ketika masuk alam persekolahan. Aha.. kita kata: itu soal biasa! Zaman dulu-dulu tak boleh membaca masih boleh dapat kerja! Tapi kini zaman moden seandainya anak-anak kita tak boleh menguasai 3m alahai ... alahai alamatnya kekelas "pemulihan" lah tu! Perkataan "pemulihan" itu bunyinya macam "lazim" aje. Iya ke? Bagaimanakah kesannya pada EQ dan IQ untuk satu jangkamasa yang panjang? Bagaimanakah masa depan bagi individu-individu yang terbabit itu?

Sekolah zaman dulu tak ada komputer tapi zaman sekarang sudah ada komputer! Kalaulah tak boleh membaca.... apalah baiknya komputer tu! Ataupun komputer tu untuk gulungan tertentu sahaja? Yang tak pandai menguasai 3M tu nak buat apa?... Buang dalam tong sampah seperti dalam artikel (Sampah?) yang telah ditulis oleh Pn. Chahaya tu? Eh eh tak elok buat macam tu... ini anak manusia bukannya anak binatang! Fikir-fikirkanlah sendiri. Di zaman moden ini orang yang tak "reti berkomputer" dikatakan buta pengetahuan (atau perkataan bebudak moden "buta mata-hati")! Jadi berkataan "lazim" tu sebenarnya jangan ambil enteng! Bayangkan kalaulah kita yang ter-"include" sebagai mangsa itu! Apa macam?

Bagi sesetengah ibubapa mereka hanya akan menyalahkan pihak sekolah sekiranya anak-anak mereka tak boleh menguasai 3m. Mereka berpendapat bahawa pihak sekolah sepatutnya berusaha keras untuk mendidik anak-anak mereka sampai berupaya untuk menguasainya! Tidak kurang pula ada ibubapa yang menyalahkan pihak guru-guru yang mengajar kerana mereka berpendapat bahawa guru-guru kurang mahir atau malas! Kalau mengajar pun bagaikan melepaskan "batuk ditangga aje" kerana menjaga "pendapatan bulanan" (a.k.a gajilah tu), mereka berpendapat: "baik jangan mengajar atau jadi guru!" Sememangnya ada guru-guru yang suka membodek "Guru Besar" dengan memberi informasi yang bercanggah demi menjaga "periok nasinya!" Tak baik buat macam itu... dosa, dosa.

Sedang sebahagian guru-guru pula, berpendapat bahawa yang menyediakan kurikulum bukanlah mereka tetapi pihak atasan. Kalau tak ikut "salah itu lah.. salah ini lah", di sebabkan tak nak disalahkan mereka hanya mengikut sahaja. Persoalannya siapakah mangsa yang sebenarnya? Ibubapa, guru-guru atau pihak atasan atau anak-anak? Menunding jari tidak mungkin dapat menyelesaikan masaalah. Sebaiknya kita yang telah dewasa dan lebih IQ mencari penyelesaian dalam waktu yang singkat kerana sekiranya waktu yang diambil terlalu lama akan berlambak-lambak pulak yang tercicir! Sekarang ini agaknya sudah berapa ramaikah yang menjadi mangsa? Fikir-fikirkan sendiri... Janganlah cuba sorok fakta... hehehe. Ada ke budak-budak sekolah menengah yang masih tak boleh membaca sekarang ini... hehehe... carilah informasi sendiri dan jadikanlah persoalan yang aku ajukan ini sebagai satu kuiz minda untuk diri sendiri!... hehehe.

Agaknya apakah impak kepada pelajar-pelajar ini? Cubalah selami EQ mereka! Kalaulah tidak boleh menguasai 3M ertinya semua input atau fakta yang mereka perlukan hanya boleh diperolehi melalui orang lain yang sanggup memberi informasi kepada mereka secara perbualan saban hari! Kadang-kadang mereka menjadi "Tipah tertipu" daripada maklumat yang mereka perolehi. Alahai bebudak gagal 3M, kesian kan? Kalau bilangannya hanya seorang aje tak apa ler, mungkin ada individu yang berbaik hati kot tetapi pada hakikat yang sebenarnya bukanlah satu atau seratus!.. Janganlah kita terpekik atau terlolong sahaja mengatakan mereka itu malas atau sengaja tidak berusaha mencari penyelesai untuk diri mereka sendiri mengatasi 3M ini! Pernahkah kamu mendengar perkataan "inferior complex", dyleksia dan lain-lain yang setara itu? Besar kemungkinannya sistem yang diberikan tak bersesuaian dengan mereka kot... hehehe aku agak aje tapi aku serius ini.. huh.. huh.

Bagaimana kalau si mangsa berhujah pula... Contohnya kenapakah orang Malaysia tidak menggunakan abjad sendiri kerana abjad ini a, b, c dan seterusnya adalah adaptasi abjad omputeh dan kalau alif, ba, ta dan seterusnya.. itu orang arab punya! Sememangnya Bahasa Melayu sendiri tidak mempunyai abjad yang tersendiri! Kita hanya ada perkataan tetapi kita terpaksalah pinjam abjad orang lain untuk menulis dan mengeja! Kalau "pakai" yang bukan hak kita tentunya "susah". Mungkin itu alasan mereka, bagi mereka samalah seperti ini "bagaikan nak ajar si ayam bercakap macam si itik! (P/s: Mungkin dilain waktu aku akan menghuraikan masaalah persoalan ini.. oops kalau aku ada masa... tak berani nak janjilah...) Hmm...adakah pihak ibubapa atau guru-guru atau pihak atasan ingin mencipta abjad untuk bahasa melayu... wakakaka... maafkan aku guruaanku ini menyakitkan!

Sebenarnya aku cuba memberi imbasan EQ yang dialami oleh budak-budak yang tidak boleh menguasai 3M sahaja. Kalau gurauanku menyakitkan hatimu... hmm bagaimanakah keadaan bebudak yang tak boleh menguasai 3M tu? Tentunya terlebih parahkan? Tidak boleh menguasai 3M ertinya hidup mereka terbatas kepada banyak perkara di masa hadapan yang bakal mereka lalui! Bagi kaum-kaum yang terlibat inilah pesanku ... "INI ZAMAN MODEN LAH! Cubalah faham!"

Nasihatku untuk ibubapa, rajin-rajinlah cari informasi sebelum anakmu ke alam persekolahan. Soalan satu: Adakah anak-anakmu sudah boleh membaca semasa ditadika? Atau pihak ibubapa berfikiran bahawa setelah dihantar kepada sesebuah tadika, tanggungjawabnya sudah tamat?

Ooiii BUKANNYA SEMUA TADIKA BOLEH MENGHASILKAN BUDAK MAHIR MENGUASAI 3M! Check dekat internet, tengok video (bukan video budak nyanyi atau menari tapi video kanak-kanak membaca dan mengeja, tanya kawan-kawan tadika yang terbaik dan sistem apa yang dia gunapakai, bawa anak check kat doktor (bukannya doktor biasa) dan seterusnya. Kalau anak kita masih sedikit pun tidak boleh menguasai 3M semasa 5 tahun tu... tukar aje tadika... Wahai ibubapa cuba faham ini, duit bukanlah segala-galanya! Anakmu itu adalah amanah daripada Allah SWT! Kalau amanah daripada Allah SWT pun tak boleh jaga... hmm.. fikirkan sendiri jenis manusia apakah kita ini!

Pada segelitir guru-guru pula, kalau setakat berkerja nak cari duit aje... tolonglah cari kerja lain sebab kesian bebudak itu. Janganlah sebab kita pulak, masa depan bebudak tu punah-ranah! Dan pada pihak atasan pula janganlah pakai istilah ini ... "We are ... The Best Of The Best" ... sorry, aku "quote" kata-kata ini yang pernah dilemparkan kepadaku seketika dulu. Untuk mereka-mereka ini... udahlah zaman dah berubah, ubahlah sikap tu! "Public" pun ada yang lebih pandai dari kita! Cuba ruangkan masa dan menyelami masyarakat dan jangan biarkan bebudak "hancur-lebur masa depan mereka". Cubalah bayangkan kalau kita ini ditempat mereka! Amacam? Seronok? Bayangkan pulak kalau anak-anak kita tak dapat menguasai 3m! Sahlah kelam-kelibut dibuatnya! Kita ada duit tentu boleh kita kerah sana kerah sini tetapi bagi mereka yang tak ada duit macam mana ya? Pinjamkan duit awak kepada mereka.. boleh ke?

Hmm..itulah sekelumit celoteh di kedai kopi ianya terlalu panjang tetapi cukuplah sekadar "short-cut" luahan-luahan hati yang terhambur dari insan-insan di kedai kopi pada hari itu dan seandainya terkurang, maafkan aku kerana di dalam blog tak boleh panjang-panjang beb.. hehehe.. Salam buat semua blogger dan pembaca dan ku akhiri maafkan aku sekali lagi, sekiranya coretan ini melukai hatimu...
..... Dracer Musleh

No comments: