Saturday, December 17, 2011

Cahayaku Sabah ... Negeri di bawah bayu.

Perkataan "tetamu" kebiasaannya difahami oleh kebanyakkan orang seperti berikut: tamu, jemputan, undangan, pelawat, pengunjung, penziarah... Itu dari segi makna tetapi bagaimana pula yang berkaitan dengan EQ dan IQ bagi kedua-dua pihak iaitu penerima tetamu atau yang pengunjung itu sendiri? Kadang-kadang bertamu ini boleh menguntungkan kita tetapi adakalanya merugikan kita! Nasihat saya pandai-pandai tafsirkannya jangan "pakai" terima aje kerana adakala isu yang dibualkan akan menyusahkan diri kita sendiri.

Sebagai Pereka, Pengubah, Penulis dan Pengajar untuk Sistem Cahayaku, saya selalu dikunjungi oleh tetamu-tetamu. Sudah jadi "asam garam" dalam hidup saya. Persoalan yang dibincangkan kadang-kala langsung tiada kena mengena dengan Sistem pun.... Bagi saya biar apapun topik yang dibincangkan oleh mereka saya tetap terima, dengar, menganalisakan isu yang dibicarakan serta memberi pendapat saya sekiranya diperlukan. Asalkan mereka tidak mendatangkan kesan buruk kepada saya, famili dan perniagaan ... "should be ok with me!" sebab kita ni sebenarnya tetamu Allah SWT didunia ini! Hati-hatilah ketika pulang nanti kedunia yang "kekal" jangan membawa sesuatu yang akan menyusahkan kita.... Janganlah gunakan IQ kita untuk memenuhi kejahatan EQ kita seperti yang telah saya tulis diblog ini dengan tajuk "Rezeki di mana-mana...BERWASPADALAH !... Ingatlah: Setiap saat apa saja yang kita lakukan atau katakan atau niatkan selagi kita sebagai tetamu didunia ini kita diawasi dan dihitungkan oleh Allah SWT.
Cahayaku daripada Sabah sedang menanti saya di hadapan City Hotel. Mereka adalah pengusaha tadika-tadika di Sabah. Ini adalah kali pertama kami bertemu dan bersua walaupun mereka sudah bertahun-tahun menggunakan Sistem Cahayaku di tadika mereka di Sabah. "Assalamulaikum. Selamat datang ke KL dan selamat berkenalan".
Untung mereka datang di musim cuti sekolah kerana jalan raya tidak sibuk. Kebiasaannya di Chow Kit ini terlalu padat dengan kenderaan diwaktu pagi. Perjalanan kami akan mengambil masa lebih kurang 15 - 20 minit untuk ke Pusat Tuisyen saya yang berlokasi di Taman Tun Perak, Cheras, Selangor.
Setelah mereka melihat dan berpuas hati dengan sentuhan gubahan, susun-atur, bergambar serta meneliti pelbagai-bagai sudut dipusat ini barulah sessi soal-jawab berkaitan perancangan yang bakal mereka hadapi sekiranya mereka ingin mengadakan pusat seperti ini di Sabah.  
 Di hadapan sekali disebelah kanan didalam gambar ini ialah Pn. Shida. Beliau adalah Koodinator kami bagi seluruh Negeri Sabah. Bagi tadika-tadika yang ingin menggunakan Sistem Cahayaku di Sabah boleh hubungi beliau. Malah sekiranya ada anak-anak anda masih belum boleh menguasai (3M) atau anak-anak anda dikelas pemulihan pun bolehlah hubungi beliau. Cuba dapatkan nasihat darinya mengenai Sistem Cahayaku B. Malaysia dan Inggeris. Beliau juga berupaya mengajar kanak-kanak istimewa tetapi mungkin bayarannya sedikit mahal... biasalah tu...
 Setelah penat berbincang pelbagai isu yang membabitkan pusat tuisyen untuk Sistem Cahayaku, saya membawa mereka ke Restoran Arab. Biar mereka makan makanan arab pulak... hehehe ... untung-untung mereka pandai cakap arab macam Lutfi kita. Lutfi ialah pemilik blog "www.na5wa.com" yang berada di Arab Saudi... Cuba perhatikan masing-masing sibuk ber-sms kepada suami, kekasih, anak atau mungkin .... hehehe cucu kot.. Orang zaman sekarang muda-muda dah bercucu..
Hmm... saya terpaksa tanya Pn. Shida sebab saya tak tahu apa yang disukai oleh orang-orang Sabah. Nasib baik ada Pn. Shida, dia boleh bagi "suggestion" pada saya... hehehe.. rupa-rupanya purata yang berada disitu tak nak makan daging kambing.. tak tahulah mungkin nak jaga "body" kot .. atau takut darah tinggi.. hehehe ...
"Dengan nama Allah SWT. Tidak akan meninggal bekas apa pun daripada langit atau bumi kecuali daripada Allah SWT".
 Hmm.. manis-manis jugak orang Sabah ini tetapi bila berbual dengan mereka, saya terpaksa suruh mereka pelahankan (lambatkan) sebutan perkataan sebab saya tak pandai dialek Sabah. Perhatikan yang tengah-tengah foto tu... Dia senyum kat kita kot?  
 
Tauke dah datang. Tauke ini hanya tahu bercakap Arab dan Inggeris aje tetapi makanan arab kat kedai ini yang ter-"best" di KL ni sebab saya dah cuba makan di kedai Arab yang lain... Yang ini lain dari yang lain! Untuk pengetahuan kepada anda semua yang ingin berkunjung ke sini (Restoren ini bersebelahan Ar-Rajhi Bank di Taman Connaught, Cheras)... saya "suggest" cuba makan "nasi kambingnya"... ish, ish, ish terlupa pula nama masakannya sebab perkataan arab ler...
 "Silakan makan-makan, cuba jangan tak cuba nanti menyesal" Sebab setahu saya restoren arab susah nak cari di Sabah... betul kan? Mereka ni makan daging ayam.. atau perkataan Sabahnya disebut "manok"
Hehehe... senang hati saya melihatkan mereka meminati "manok" yang dimasak ala arab.. cuba perhatikan senyuman mereka ... Mungkin satu kepuasan buat mereka merasa masakan ini... alhamdulillah.
Puff... masing-masing sibuk lagi dengan talifon mungkin bagi tahu kat orang Sabah kot suruh datang kat sini makan makanan arab.. hehehe... atau mereka tangkap gambar lauk-paut masakan arab menggunakan talifon.. entah lah.. yang pasti mereka semua sedang sibuk... 

No comments: