Wednesday, July 20, 2011

Belajar Snokling

Jarang saya dapat melihat murid-murid sekolah bersnokling di laut. Kali ini saya dapat melihat bagaimana guru dan murid-murid sekolah ini belajar berenang dan snokling di Semporna Resort di Sabah. Hairan juga kerana aktiviti ini dilakukan dengan memakai kasut. Bila saya perhatikan betul-betul di dasar laut itu saya dapat melihat ikan, ketam, tapak sulaiman dan landak laut dengan jelas sekali kerana airnya yang jerneh. Patutlah mereka semua berkasut.

Saya difahamkan mereka adalah dari Sek Men Abdullah 2. Ini adalah salah satu dari aktivi mereka dan mungkin ini adalah untuk aktiviti ketahanan diri. Aktiviti ketahanan diri lebih menjurus kepada EQ tidak banyak menggunakan IQ. Sifat-sifat EQ, seperti keyakinan, kesabaran, keberanian, kepercayaan dan lain-lain lagi. Walaupun mereka terdiri dari pelajar-pelajar yang berumur di antara 15 tahun dan 17 tahun saya dapat merasakan bukannya senang bagi guru-guru ini untuk mendidik mereka. Sepanjang pemerhatian saya, guru yang bertugas terdiri dari guru-guru yang cukup sabar.

Emmmm.......seronoknya kalau saya dapat berenang dan bersnokling bersama mereka tetapi malangnya saya tidak suka mandi di laut atau pun di sungai kerana saya takutkan cacing, ular dan pacat apalagi lintah.
Dengar sini semua! Jangan pergi jauh-jauh!
 Laa... kan dah ada alat penafasan tu.. bernafaslah seperti biasa!
 Kalau asyik bercakap aja.. bila nak pandai.. teruskan latihan!
Teknik mengapungkan diri ini mustahak. Nampak senang... cubalah sendiri.

No comments: