Friday, September 23, 2016

Memori

Demi masa! Sesungguh manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan bersabar. - Petikan terjemahan dari Al-Quran, Surah Al-'Asr

Hari ini akan berlalu seperti hari semalam. Setiap saat pasti ada aktiviti yang kita sedari atau tidak. Masa yang berlalu tidak mungkin akan berulang lagi dalam lain perkataan setiap saat yang berdetik menjadi memori yang berkemungkinan dipenuhi dengan suka atau duka.

Memori kadang-kala membuat kita tertawa, tersenyum sendirian dan tidak kurang pula yang akan membuat kita menangis. Ada juga memori yang membuat kita ingin melalui sekali lagi dan ada juga yang tidak mahu kita kenangkan.

Blog ini telah lama tidak di-update di sebabkan terlupa kata-laluan (password). Keupayaan mengingatkan password terganggu !! Kenapa jadi sedemikian? Jawabannya sebab saya terlalu sibuk menyelesaikan hal-hal yang berada dipersekitaran saya berkaitan dengan mereka-mereka yang datang meminta pertolongan kepada saya dan kesibukan menguruskan hal-hal berkaitan dengan masa depan anak-anak. A coin has 2 faces! Which one you prefer? Surah Al-'Asr telah memberi peringatan pada kita tetapi yang mana satukah yang dikategorikan dengan istilah "dunia oh dunia"? Pesanan orang beragama: Akhirat itu lebih kekal. Jom kita berdo'a "Ya Allah yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hati kami di atas ketaatan".

Apabila usia ditelan masa jadilah kita ini tua! Memori semakin lemah dan akhirnya jadilah kita sebagai pelupa! Tahap pelupa akan mengudang lebih banyak permasalahan dan yang akan berakhir dengan "overloaded stress" yang berakhir dengan nyanyok!

Dewasa ini masih terdapat pelajar-pelajar yang masih belum mencapai tahap yang memuaskan dalam permasalahan 3M. AMARAN: Kesibukan harian kehidupan kita selalunya akan membuatkan kita jadi pelupa. Bagaimanakah pula sekiranya ibubapa yang terlalu sibuk mengejar dunia sedangkan anak-anak mereka masih tidak boleh membaca, mengeja dan menulis dengan betul..?? aduhai, masa tidak akan menunggu mereka dan mereka menjadi tua tanpa ilmu, kesian si anak yang menjadi mangsa kesibukan ibubapa.

Cuba fikirkan permasalah ini, adakah harta-benda yang lebih berfaedah untuk anak-anak berbanding ilmu?


Pilihan adalah sesuatu yang sangat mustahak ! Perhatikan tingkah-laku Omer (ex-assistant Uncle) yang kini berada di Kota Thaif, 65km dari Kota Mekah, Arab Saudi.

No comments: