Monday, July 20, 2015

Kaki Amok (Tantrum)

Perkataan "tantrum" mungkin kita pernah mendengarnya daripada pakar kanak-kanak atau pakar pendidik prasekolah atau sebilangan ibubapa. Secara ringkasnya perkataan tantrum itu berkaitan dengan cara seorang kanak-kanak meluahkan ekspresi marahnya yang berlebihan seperti mengamuk, berguling dilantai, menjerit sekuat-kuatnya dan pelbagai-bagai lagi. 

Definasi daripada Oxford Dictionaries: An uncontrolled outburst of anger and frustration, typically in a young child. 
Definasi daripada Wiki A tantrum (or temper tantrum or tirade or hissy fit) is an emotional outburst, usually associated with children or those in emotional distress, that is typically characterized by stubbornness, crying, screaming, yelling, shrieking, defiance, angry ranting, a resistance to attempts at pacification and, in some cases, violence. Physical control may be lost, the person may be unable to remain still, and even if the "goal" of the person is met he or she may not be calmed.

Untuk mengatasi tantrum pada kanak-kanak ada pelbagai cara diajar oleh pakar kanak-kanak atau kita boleh membacanya di internet. Persoalannya benarkah tantrum ini hanya terdapat pada kanak-kanak yang masih kecil? Pernahkah anda melihat orang-orang tua yang bengis, panas baran (seperti: ibubapa yang lupa diri belasah anak-anak sampai separuh mati, boss di pejabat, ahli politik, isteri orang-orang yang ternama, superstar dan lain-lain lagi)? Dengan ini jelaslah bahawa tantrum bukanlah hanya terdapat pada diri kanak-kanak!

Kepastiannya ringkasan sebenar "temper tantrum" ialah sesuatu yang berkaitan dengan GEJALA EMOSI YANG TIDAK TERKAWAL ATAU "SEMI-TERKAWAL" oleh diri sendiri.. keh, keh, keh (pernahkah anda mengalaminya?). Diperingkat kanak-kanak emosinya masih tidak terkawal disebabkan kekuatan IQ (akal) masih belum kuat untuk menapis gejala sifat-sifat emosi, sedangkan tantrum orang dewasa kerana kelemahan diri untuk mengawal emosi (nafsu) diri sendiri.

Cara terbaik untuk mengawal nafsu ialah dengan mengenali setiap sifat-sifat nafsu itu sendiri. Ada banyak sifat-sifat nafsu yang berkaitan dengan sifat marah seperti cemburu, degil, tamak, dengki, hasad (lebih teruk dari dengki), ego, individualistik, rendah diri dan lain-lain lagi. Tidak semestinya semua sifat-sifat ini tercela tetapi andaikata sesuatu sifat itu terlalu ekstrem (terkeluar daripada batasan yang sepatutnya) ianya akan menjadi "catalyst" untuk mengundang sifat-sifat negatif lain yang mungkin akan berakhir dengan letupan sifat marah yang keterlaluan.

Uncle selalu berpesan bab makan sejak dulu-dulu lagi dan ada sebuah hadis yang berkaitan dengan makan dan minum (syubhat) yang akan memberi kesan pada hati. Persoalannya kita yang memilih makanan atau makanan yang memilih kita? Makanan yang membuat keputusan atau kita?
  • Dari Nu'man bin Basyir r.a, Nabi s.w.a bersabda, "ingatlah bahwa di dalam jasad itu ada segumpal daging. Jika ia baik, maka baik pula seluruh jasad. Jika ia rusak, maka rusak pula seluruh jasad. Ketahuilah bahwa ia adalah hati (jantung)" (HR bukhari & Muslim) -mengisyaratkan bahawa baiknya amalan seseorang dan kemampuannya untuk menjauhi keharaman, juga meninggalkan perkara syubhat (yang masih samar hukumnya), itu semua tergantung pada baiknya hati.
Sebelum sifat marah terzahir sepatutnya akal digunakan untuk menepis dan menapisnya tetapi bagi mereka yang selalu menjaga makan/minum serta mengenal sifat-sifat nafsu dengan senang mengalahkan dan mengubah sifat-sifat negatif kepada sifat positif. Tidak perlu bersusah payah menggunakan hujah akal (IQ). Diri fizikal hanyalah terjemahan apa yang berada didalam hati. Mereka inilah yang dikatakan penunggang nafsu bukan nafsu menunggang mereka (rujuk 3 artikel yang berkaitan antara satu dengan lain dalam blog ini: Cermin Hati dan Khusyu' & Asyik dan Kontras). Bagaimana pula bagi seorang kanak-kanak setelah diberi makan/minum yang terpilih seperti yang telah disebutkan diatas untuk mengawal sifat-sifat ini?

Purata kita tahu bahawa kanak-kanak suka bermain dan berkhayal (sesuatu yang normal), sebenarnya kedua-dua ini akan membuat kanak-kanak berada dalam keadaan asyik. Sifat asyik ini boleh digunakan sebagai "tool" untuk mendidik kanak-kanak untuk mengawal sifat-sifat diri mereka sendiri tetapi mereka perlu dilatih dengan mengawal nafas, lidah, pendengaran, mata, sentuhan, kefahaman dan penghayatan. Kesemuanya untuk mengimbangi perkembangan EQ. Kanak-kanak itu perlu mendapatkan seorang guru yang tahu cara mengkoordinasikan kesemuanya dengan cara yang bersistematik supaya sifat keasyikan ini berkekalan dalam diri mereka dalam jangka waktu tertentu sehingga sebati*.

Imbangan nilai sifat-sifat kesempurnaan EQ dalam jangka waktu yang tertentu Ins sya Allah akan mengubah seseorang itu menjadikan dirinya berperwatakan sempurna seperti bersopan, senang didampingi, bertoleransi, idealistik, kreatif dan lain-lain lagi. Seandainya salah satu atau beberapa sifat dirinya berganjak daripada posisi kebiasaan (terkeluar daripada sifat "keasyikan"), secara automatik akan mengembalikan diposisi stabiliti (sebati*) kerana terkeluar daripada keasyikan seolah-oleh mereka berhenti "bermain dan berkhayal" kecuali elemen menghasut itu berterusan pada diri yang akan berubah polar perwatakannya.

Perkembangan EQ yang stabil akan menjana perkembangan IQ (paling asas: bila, bagaimana, bagaimana, berapa). Sistem Cahayaku adalah sebuah sistem yang berpaksikan seperti yang telah dinyatakan diatas. Purata guru-guru Cahayaku (yang telah mengikuti kursus) dan mengaplikasikan secara betul, sudah pasti mereka dapat perhatikan perkembangan berperingkat secara jelas dan malahan ada juga ibubapa yang dapat perhatikan perubahan perwatakan anak-anak mereka sendiri.

P/s: Sekiranya anda bersemuka dengan kanak-kanak/dewasa yang tantrum, adakah anda tahu tahap tantrumnya atau tantrum itu semuanya sama? Pesan saya berhati-hati sekiranya anda berdepan seorang tantrum yang telah dewasa!

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...