Wednesday, July 31, 2013

Generasi Membaca.

Anak adalah amanah yang mesti dijaga dengan sempurna yang meliputi fizikal dan spiritual dan yang terbaik apabila kita dapat menyeimbangi kedua duanya sekali. Kebiasaan kebanyakan manusia akan memberi tumpuan pada perkembangan fizikal sahaja pada peringkat awal tumbesaran anak-anak. Sedangkan perkembangan spiritual tidak berapa diberatkan ketika anak-anak berusia 2 tahun keatas. Usia 4 tahun keatas perkembangan spiritual mestilah dititikberatkan bukan hanya pada fizikal sahaja. Pada usia 7 tahun, sekiranya anak-anak itu gagal menguasai kemahiran membaca, menulis, mengeja dan mengira maka bermulalah igauan kehidupan mereka.  Awalan didikan atau pra-sekolah adalah masa yang paling baik untuk mereka belajar membaca, menulis, mengeja dan mengira atau pun selamat datang ke kelas pemulihan bila bersekolah rendah nanti!

Disini saya muatkan wajah generasi yang telah dan sedang belajar dengan kaedah Cahayaku. Satu Sistem yang mula bertapak di seluruh tabika perpaduan Negeri Selangor. Para guru-guru yang telah mengikuti Kursus Sistem Cahayaku dan berdidikasi dalam mengajar serta mengikut cara yang betul, in syaa Allah, akan berupaya mengajar pelajar-pelajar mereka untuk menguasai Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris sehingga tahap pelajar-pelajar mereka boleh membaca akbar mahupun "sub-title" di kaca TV. Yang paling menyeronokkan sekali ialah apabila mereka menunjukkan sikap mula "ketagih membaca!"

"Are you staring at me? Are you talking to me? Do you know that I am the next generation? What can you offer to me?"
"Hi, what do you think will happen to our future if we don't know how to read?"
"I don't want to hear about sad old story regarding those kids growing up and don't know how to read, write, spell and count. Please don't put the blame on us and tell us that it's our mistake!"
"Save me please! Give me colourful hope for my future!"
"hmm, give me time bro, let me adjust my glass. I'm in queue for test. Read, write and spell!"
"Is my reading ok? Do I pronounce those words correctly? Teach me, I really need to know"
"Aha, this one is simple!"
"Wait, wait give me time to recall my mimic, breath and control myself. I know I can do it. Just bear with me please"
"Yeeeebaa, here are texts that I managed to read correctly! What say you?"
"Hey, I'm better! Almost to the end of the book! Oh I can't wait!"
"Reading Bahasa Malaysia is not so hard. Now I'm trying English. More tricky and more fun! Just give me couple of months then I'll read English news paper! Oh please don't envy at me, hehehe"
"Hey dude, you know... I can read this news paper easily! Hello old folks can your children read it? If they can't read it.... hmm.. something wrong with you not your children! Hmm or maybe teachers fault!"
"I'm among the next generation. We need your help to give us hope for our future. If we can't read, write, spell and count... Oh my God! That's the end of our hope!"

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...