Wednesday, June 13, 2018

Pendapat Atau Menghasut?

Cuba fikirkan apa yang dialami oleh kanak-kanak ini dan ibu/bapanya? video ini di viralkan untuk mengajar kaum-kaum yang tertentu....terima kasih pada guru yang uploadkannya.
 Adakah kamu rasa kelakar dengan cara dia membaca atau kasihan?

"Apakah pendapat anda sekiranya anak yang masih kecil boleh membaca dengan lancar?" Pertanyaan seperti ini biasanya akan mengundang pelbagai jawapan dan tidak kurang pula dikalangan mereka mengeluarkan pendapat yang agak radikal berpandukan pendapat individu-individu tertentu atau berdasarkan kepada teori-teori yang pernah mereka dengar. Pendapat mereka bahawa kanak-kanak diperingkat awal hanya perlu diajar untuk bermain dan bersosial sahaja! Tidak kurang juga para pengusaha taska dan tadika yang menyokong pendapat ini! Sebenarnya mereka mengikut telunjuk (malahan takut) si anu anu tu tanpa berfikir! Pada mereka-mereka ini, hentikanlah dan janganlah cari rezeki dengan cara menyakiti hati orang lain! Sekarang ini zaman si anu anu sudah tamat...

Bagaimana pula sekiranya kita bertanya, "Sekiranya seorang kanak-kanak tidak suka atau pandai bermain, adakah itu perkara normal?" Sudah pasti majoriti akan mengatakan "itu tidak normal" sebab bermain tu adalah dunia kanak-kanak. 

Pada pendapat kamu, apakah istilah "bermain"? Adakah bermain tu hanya melibatkan anggota fizikal? Apakah yang di ingini atau di harapkan oleh kanak-kanah ketika mereka bermain? Jawapan yang sering kita dengar ialah kepuasan diri, keseronakan, asyik, menghiburkan dan pelbagai lagi. Cara bermain menggunakan diri fizikal tidak perlu diterangkan kerana ramai yang boleh menjawabnya. Bagaimana pula sekiranya kanak-kanak yang bermain menggunakan minda, adakah cara ini juga di istilahkan sebagai bermain? 

Sistem Cahayaku sebenarnya mengajar kanak-kanak bermain dengan kaedah minda. Bagi mereka mengatakan bahawa membaca diperingkat awal (4 - 6 thn) satu bebanan adalah mereka-mereka yang tidak memahami istilah membaca secara menyeluruh. Untuk menerangkan persoalan ini agak panjang, rumit dan kompleks tetapi boleh dimudahkan dengan soalan seperti ini: "adakah bermain itu jadi bebanan pada diri kanak-kanak?" Cubalah faham apa yang dimaksudkan/dikatakan "decoding and comprehension". 

Pengekodan (decoding) adalah keupayaan untuk menerapkan pengetahuan mengenai hubungan suara-suara, termasuk pengetahuan tentang pola huruf, untuk mengucapkan kata-kata bertulis dengan betul. Memahami hubungan ini memberi kanak-kanak kemampuan untuk mengiktiraf kata-kata biasa dengan cepat dan untuk mengetahui kata-kata yang tidak pernah mereka lihat sebelumnya.

Cuba perhatikan video ini. Adakah mereka bermain atau bebanan membaca?


Pelajar ini melakukan "decording" atau "comprehension"? Perhatikan jawapan yang diberikan oleh pelajar ini.

Adakah cara ini dinamakan bebanan bermain? Perhatikan persekitarannya dan dengarkan dengan teliti soalan yand dikemukan diakhir klik ini...

Ada 3 video klik diatas, tidak kira semada anda seorang ibu/bapa, penguasaha atau guru, fikir-fikirkan apakah yang terbaik untuk generasi akan datang.

Pesanan kami: Jangan tertipu, terpengaruh dengan teori-teori/ide-ide pihak-pihak tertentu atau individu-invidu yang akan merosak/memalukan generasi kita mahupun diri sendiri.

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...