Tuesday, August 14, 2012

Perjalananku........

Kecewa, sakit hati, penat, sabar, buang masa, menyampah dan macam-macam lagi perasaan yang timbul didalam diri saya. Perasaan negatif atau positif sentiasa silih berganti. Adakalanya saya merasakan bahawa semakin saya melangkah jauh didalam perjalanan ini semakin saya rasa sebak dan sakit didada. Manusia....oh.....manusia dimana perasaan dan hati mereka. Kalau orang dulu-dulu kata manusia sekarang ni sudah tidak mempunyai hati perut. Emmm bagaimana nak saya jelaskan ya tetapi kata-kata itu ada betulnya. Orang yang ada hati perut tidak akan melakukan sesuatu yang akan menyinggung perasaan orang lain.

Banyak yang telah saya pelajari sebenarnya. Sambil saya berjalan mengharungi titian kehidupan ini sambil itulah saya mengutip sedikit demi sedikit cebisan cebisan ilmu yang ada disepanjang perjalanan ini. Yang baik akan saya jadikan satu jambatan untuk saya mencapai cita-cita saya dan yang tidak baik mungkinkah akan saya buangkan ia begitu saja. Sudah penat saya berjalan tidak mungkin yang tidak baik akan saya buang sebaliknya yang tidak baik inilah yang menjadikan saya lebih dewasa didalam saya cuba untuk mengenali lebih dekat lagi manusia- manusia yang ada disekeliling saya.

Bersama guru tabika perpaduan memang menyeronokkan. Saya dapat menyelami hati budi mereka. Keikhlasan, ketulusan, keperihatinan dan kasih sayang yang ada didalam diri mereka amat terasa di hati saya. Dari satu negeri ke satu negeri saya jelajahi bermacam-macam rupa dan perangai yang saya temui. Ada diantaranya sehingga kini tidak dapat saya lupakan. Layanan mereka terhadap saya sungguh menyentuh hati saya. Cikgu sebenarnya anda adalah pelita buat saya. Tanpa mereka cahayaku tidak dapat membuktikan kehebatannya. Tanpa mereka cahayaku tidak dapat menebarkan sayapnya. Tanpa mereka cahayaku TIDAK KEMANA. Komitmen yang mereka berikan terhadap mendidik anak-anak disegi bacaan memang tidak dapat saya nafikan kerana ada diantara mereka adalah pendidik pendidik anak bangsa yang terbaik.

Mengenali satu kumpulan yang lain amat memilukan hati saya. Menipu, membelit, mencantas, dengki, fitnah dan semua sifat-sifat yang negatif ada dihati mereka. Bila saya perhatikan wajah mereka satu persatu saya rasa amat sedih kerana agama bagi mereka telah jauh tersisih. Apakah tujuan mereka hidup? Adakah cukup sekadar mencari duit semata-mata? Inikah yang mereka inginkan didalam kehidupan mereka. Ya Allah......saya tidak dapat berkata apa-apa dan tak tau nak kata apa kerana terlalu ceteknya ilmu mereka didalam bab ketuhanan walaupun yang asas.

Walaubagaimana susahnya saya menjalani titian ini hanya satu saja kekuatan yang membuatkan saya masih kekal didalam pencarian kehidupan ini. Kata-kata dari adik angkat saya.....'kak masih ada lagi manusia yang jujur didalam dunia ini'. Ya mungkin benar apa yang dikatakannya kerana didalam permainan ini tidak mungkin tidak ada manusia yang jujur. Cuma saya belum bertemu dengan manusia yang dipanggil insan yang mempunyai keikhlasan dihati.

Saya dapat berdiri tegak untuk mengharungi perjuangan ini adalah semata-mata kerana saya mempunyai suami yang cukup menyanyangi saya. Ada adik angkat yang banyak memberi sokongan dan dorongan kepada saya. Hanya ada satu didalam hati saya. Saya ingin perjuangan dan perjalanan ini akan diakhiri dengan satu perkataan yang sudah lama saya nanti-nantikan iaitu........GAME. Adakah saya dan adik angkat saya bakal gamekan permainan kehidupan ini? Nantikan cerita saya selanjutnya tentang perjuangan saya yang seterusnya dengan tajuk 'GAME......satu titik noktah'.





No comments: