Monday, July 23, 2012

Cahayaku Kemas kan Perpaduan.

Bila kita selami makna satu-satu perkataan diatas kita akan dapat menilaikan betapa hebatnya makna perkataan perkataan yang digunakan oleh agensi-agensi kerajaan tersebut kecuali cahayaku yang merupakan milik persendirian.

Cahaya, semua masyarakat tahu bahawa ia melambangkan makna anak, keindahan, kesempurnaan, seri, semarak, kilau, gemerlap, terang, sinar, kejernihan yang nampak terbayang pada muka, air muka, kekasih, buah hati, kilauan mata, terang pada mata dan masa depan yang cukup terang. Manakala ku adalah milik individu itu sendiri.

Kemas pula lebih membawa makna kepada elok, teratur, rapi, bersih, beres, selesai, habis, erat, kuat dan teguh.

Perpaduan maknanya digabungkan, disatukan, kecocokan, persesuaian, sudah bercampur dan menjadi satu benar atau percampuran. Apa yang ingin saya kaitkan disini ialah tentang pergabungan ketiga-tiga tadika tersebut semasa saya membawa anak-anak murid saya melawat Pusat Sains Negara,

Tepat jam 12 tengahari Pusat Sains mengadakan pertunjukkan sains kepada murid-murid tadika. Disinilah saya perhatikan diantara penontonnya terdiri daripada pelajar-pelajar Tabika Kemas, Tabika Perpaduan dan Tadika Cahayaku. Hanya tiga tadika ini saja yang menyaksikan pertunjukkan sains pada ketika itu. Ketawa saya sejenak kerana yang terlintas difikiran saya adalah CAHAYAKU KEMASKAN PERPADUAN.......insyaallah masanya akan tiba dimana cahayaku menjadi CAHAYA untuk Tabika Kemas juga. INSYAALLAH.


Pelajar-pelajar dari Tadika Cahayaku Bandar Tun Hussein Onn, Cheras.

Tabika Kemas

Tabika Perpaduan

No comments:

Madah Penyelidik Senior Cahayaku

Covid memenuhi dunia. Manusia makin pupus ditelan keadaan. Manusia mungkin tidak berdaya melangkah kemasa depan. Politik pula mengila me...